23948sdkhjf

Coops discountsats har givet milliardtab på blot få år

Det har ikke været en god forretning for Coop-koncernen at satse på discount i de seneste år, viser nye regnskabstal fra 365discount

Et samlet driftsunderskud på over 1,5 mia. kr. på to år. 

Det er de dystre tal, som 365discount må notere sig i det nyligt offentliggjorte regnskab for kæden alene. 

En række nedskrivninger betyder desuden, at kædens samlede underskud for 2023 lander på astronomiske og historiske 1,57 mia. kr. - mere end en fordobling af underskuddet for 2022, der landede på 651 mio. kr. 

- Vi har regnskabsteknisk foretaget de største nedskrivninger på 365discount, fordi det er der, at det største underskud er og fordi det også er der, hvor det i vores nye 5-års plan vil tage længst at komme i plus. Det ændrer ikke på vores tiltro til, at vi skal være stærke og fortsætte væksten i discount, som står for halvdelen af danskernes dagligvareindkøb, og at vi kan gøre det lønsomt, forklarede Jeff Gravenhorst i kølvandet på regnskabsoffentliggørelsen

Han er i skrivende stund både bestyrelsesformand i Coop Danmark og adm. direktør i Coop. 

Det sker i en overgangsperiode, mens Kræn Østergaard Nielsens afløser kommer på plads. 

Benhårdt marked

At discountmarkedet er en ekstrem hård nød at knække, har Coop-folkene formentlig for længe siden indset. 

Man forsøgte at genopfinde discountforretningen med konverteringen af Fakta til 365discount - men når konkurrenterne hedder Netto, Rema 1000 og Lidl  er der ikke plads til tøven. Eller fejltrin. 

Og mens omsætningen rigtigt nok er voksende for 365discount, er der stadig et stykke vej til både en positiv drift og plus på bundlinjen. 

- Hvis man skal tjene penge, nytter det ikke noget at hænge det på 365discount. Det er der ikke rigtig nogen, der synes lyder plausibelt. Rema 1000 og Netto er markant mere agile og konsoliderede i forhold til 365discount. Uha, den fart de andre har på, har detailekspert John Schønberg tidligere udtalt

Han tilføjede dertil - i henhold til 365discounts udmelding om en omsætningsfordobling inden 2030 - at "det virker urealistisk, at de skal erobre så mange markedsandele, når konkurrenterne er så dygtige".

Helt så pessimistisk på 365discounts - og Coop-koncernens - vegne er detailekspert Bruno Christensen dog ikke. 

- Der bliver tale om reduktion både i antallet af butikker og antallet af medarbejdere i erkendelse af, at dansk dagligvarehandel er en brutal hård business, hvor prisen er altafgørende. Og der er tilsyneladende for mange medarbejdere, der ikke bidrager til en positiv økonomisk bundlinje. 

- Med den kapitalindsprøjtning, Coop Danmark har fået, er der ikke nogen grund til, at man ikke skulle kunne lave de samme resultater i en Kvickly som i en Føtex. Derfor tror jeg også, at fremtidens Coop kan tjene penge, siger han til Ritzau. 

Årets gang

Et dagligvaremarked, der bevæger sig mere mod discount, burde være vand på 365discounts mølle - men resultaterne fra det foregående år vidner om det stik modsatte.

"Kundernes ændrede købsadfærd, stigning i indkøbspriserne hos Coops leverandører samt et meget konkurrencepræget marked har betydet, at salgsavancen fortsat er under pres. Som følge af ovenstående er det ikke lykkedes at få realiseret den forventede salgsavance, hvilket har haft en betydelig negativ påvirkning på årets resultat", skriver 365discount i ledelsesberetningen.

Milliardaftalen mellem Coop Amba og OK betyder desuden, at der er "foretaget en værdiforringelsestest af de materielle og immaterielle aktiver i 365discount A/S".

"Som et resultat heraf har vi identificeret et behov for en væsentlig nedskrivning på en række aktiver. Den samlede nedskrivning for 365discount blev 760 mio. kr., der er indregnet og præsenteret under af- og nedskrivninger i koncernens resultatopgørelse", står det i ledelsesberetningen.

Den nye aftale, Fremtidens Coop v. 2.0

  • OK og Coop Amba tilfører Coop Danmark 2 mia. kr. - aftalen blev endeligt vedtaget på et landsrådsmøde 19.-20. april.
  • Aftalen har fået navnet "Føniks" - som en reference til "et mytisk fabeldyr, der genfødes i sin egen aske og rejser sig til at blive stærk og sund".

  • Aftalen betyder, at Coop Amba og OK deler ejerskabet af Coop 50/50, men OK har den bestemmende ejerandel.

  • Coop lukker Coop-kæden igen, som hidtil har bestået af to testbutikker.
  • I stedet skal der i fremtiden kun satses på SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount.
  • Kræn Østergaard Nielsen fratræder som adm. direktør i Coop, når aftalen er vedtaget.
  • Konstitueret direktør bliver Jeff Gravenhorst, der er formand i Coop Danmark.
  • Ny næstformand i Coop Danmark (afløser Lasse Bolander) bliver Michael Løve, der er adm. direktør i OK.

Kilde: Coop

Netop de særlige nedskrivninger påvirker bundlinjen i en særligt negativ grad som beskrevet indledningsvist - men Jeff Gravenhorst forsikrer samtidig om, at "nedskrivningen er regnskabsteknisk og har ikke likviditetspåvirkning".

365discount-ledelsen forventer i 2024 "en fremgang i salget og en forbedring af indtjeningen".

Ledelsen forventer ydermere, at driftsresultatet "forbedres i niveauet 100 til 200 mio. kr." - og altså dermed stadig et markant minus.

RetailNews har ønsket et interview med kædedirektør Michael Tilsted, men det har desværre ikke været muligt, da han er på barsel, oplyser Coops kommunikationsafdeling.

Han har dog i en tidligere sammenhæng konstateret, at "hvis vi ikke lykkes, lykkes Coop heller ikke".

Konkrete butikstiltag

365discount har desuden bragt indledningen på 2024 til at investere mærkbart i særligt to tiltag, der skulle sikre vækst og lønsomhed i kædens butikker. 

Men afkastet på investeringerne i både elektroniske hyldeforkanter og en stor udrulning af selvbetjeningskasser lader vente på sig. 

Direktør for drift og forretningsudvikling i 365discount, Janus Højgaard, påpegede dog i den sammenhæng, at man "ikke har noget mål i forhold til at øge omsætningen med det seneste butikstiltag".

- Men vi har et håb om, at vi kan flytte over 30 procents transaktionsandele over til selvbetjeningsdelen. Det er ikke en spareøvelse, men et effektiverings- og optimeringstiltag, konstaterede han tilbage i starten af april

365discount tæller i skrivende stund cirka 370 butikker på landsplan. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: regnskab dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.741