Coop-kongen abdicerer - og han efterlader sig et kongerige i ruiner
"Når jeg en dag overlader formandsposten til min efterfølger, håber jeg, at min periode som formand i FDB vil blive husket som en periode, hvor FDB igen kom på banen i den brede offentlighed"
Sådan skrev Lasse Bolander i sin allerførste beretning som ny bestyrelsesformand i Coop-koncernen - dengang FDB - i 2008.
"At vi blev forbundet med nogle nyskabende projekter og konkrete initiativer rundt omkring i samfundet", lød det videre i beretningen, som - i tråd med Lasse Bolanders formandskab - runder 16 år på bagen i disse dage.
Coop anno 2024 synes dog at stå et sted, som selv den største jubeloptimist har svært ved at kalde enten positiv eller god.
Han skulle formentlig for længe siden have stillet sig selv spørgsmålet, om han var den rigtige til at blive siddende i formandsstolen Mogens Bjerre, detailekspert
Et trecifret millionunderskud i 2022 følges op med et lignende for 2023-året.
Og det bliver således med to blodrøde regnskaber i træk, at Lasse Bolander overlader det øverste ansvar for Danmarks næststørste dagligvarekoncern til sin efterfølger, Pernille Skipper.
Mange kasketter
Lasse Bolander er en velbevandret mand i bestyrelser - og formandsstillinger.
Han sad længe på alle fire formandsposter i Coop-koncernen - Coop Amba, Coop Danmark, Coop Bank og Coop Invest, hvilket har ført kritik med sig hen ad vejen.
Lasse Bolanders formandskaber
- 2000 - 2023 | Spejder Sport
- 2007 - nu | Direct Gruppen
- 2008 - 2024 | Coop Amba
- 2008 - 2023 | Coop Danmark
- 2008 - 2023 | Republica
- 2008 - 2012 | Musikzonen
- 2009 - nu | Travelmarket
- 2009 - 2017 | Nordjyske Medier
- 2011 - nu | Dagbladet Information
- 2011 - 2016 | Libris Media
- 2011 - 2016 | First Purple Publishing
- 2013 - 2024 | Coop Bank
- 2015 - 2019 | Middelgrundsfonden
- 2016 - nu | African Coffee Roasters
- 2017 - 2024 | Coop Invest
- 2017 - 2022 | Ambition
- 2018 - nu | KHR Architecture
- 2018 - nu | Coop Opsparing
Lasse Bolanders egen exit-udmelding i forbindelse med landsrådsmødet sidste år kom derfor nok heller ikke som den største overraskelse nogensinde - taget de kritiske røster i betragtning.
Men ikke desto mindre blev det startskuddet på en ny magtfordeling i Coop-regi.
Men også enden på over 15 år med enevælde i toppen af Coop-hierarkiet - med skiftende administrerende direktører for forretningsdelen af Coop.
Og det har sat sine spor, mener to detaileksperter, som RetailNews har snakket med.
- Den drøm, Lasse Bolander havde om at efterlade Coop et bedre sted, end da han overtog ansvaret, er han i hvert fald ikke lykkes med. Og det kommer nok til at stå som den overordnede dom for hans periode som formand, siger Mogens Bjerre.
På den baggrund er detaileksperten heller ikke bleg for at dumpe Lasse Bolanders 16 år i spidsen for Coop-koncernen.
- Han har ikke gjort en afgørende forskel, og han skulle formentlig for længe siden have stillet sig selv spørgsmålet, om han var den rigtige til at blive siddende i formandsstolen. Jeg tror, at han på mange områder har haft mange gode intentioner og ønsker for Coop, men som Coops tilstand er lige nu, er han kommet til kort med det, siger Mogens Bjerre.
Det er en udlægning, som John Schønberg genkender.
- Det, der skinner igennem, er, at der har manglet rettidig omhu i koncernen. Coops struktur er så indviklet og kompliceret, at det har været svært at skabe en driftig og agil forretning, som kunne handle hurtigt og effektivt. Og i et så konkurrencepræget marked som dagligvarebranchen er det bare ultranødvendigt at kunne være lige netop dét. Og det har Coop forsømt i efterhånden mange år, siger han.
Svært ved at eksekvere
Mens coronapandemien var en guldrandet forretning for samtlige dagligvarekoncerner, ramte den efterfølgende inflationskrise anderledes hårdt for Coops vedkommende - men ikke for koncernens konkurrenter.
- Når man samtidig kan se, at konkurrenterne har overkommet de samme udfordringer og står et helt andet og godt sted, er det svært at påstå, at Lasse Bolander er lykkes med sin mission, påpeger Mogens Bjerre og tilføjer:
- Det hele peger egentlig tilbage til essensen bag Coops nedtur. De har svært ved at eksekvere, og det er ikke blevet mindre tydeligt i den her sammenhæng.
John Schønberg efterlyser samtidig "noget identitet fra Coop".
- De har simpelthen været de dårligste til at brande sig i markedet på nogle ting, som de vil være bedst på. Og konkurrenterne har overhalet dem i stor grad, siger han.
Detaileksperten peger samtidig på, "Coop er nødt til at tilpasse sig i fremtiden, hvis de skal overleve".
- De skal finde den størrelse og de formater, der gør, at de kommer til at tjene penge - og at de gør det rimelig hurtigt. Det har man ikke været skarpe til at forudse fra Coop-toppen - og først nu er alvoren begyndt at gå op for dem, slår John Schønberg fast.
RetailNews har rettet henvendelse til både Lasse Bolander selv og Coop Ambas kommunikationsdirektør, Lars Aarup, for et interview med den afgående Coop Amba-formand.
Begge parter har afvist interviewforespørgslen.
RetailNews har samlet alle artikler om de seneste dages Coop-nyheder i temaet "Coop på nye hænder". Det tema kan du som læser tilgå via linket nedenfor.
Artiklen er en del af temaet Coop på nye hænder.