23948sdkhjf

Ny rapport peger på én Generation Z-udfordring i dagligvarebranchen

Der bliver større kamp om de unges arbejdskraft, påpeger HR-direktør. Samtidig finder knap to tredjedele af Generation Z det "uattraktivt" at arbejde i dagligvarebranchen

Dagligvarebranchen har et problem. 

Det mener analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia, der har kigget nærmere på Generation Z - og dennes relation og tiltrækning til arbejdsmarkedet. Og også mere specifikt på netop dagligvarehandlen. 

Hvem er Generation Z?

  • Generation Z er en generationsbetegnelse for personer, der er født i årene mellem 1995 og 2012.
  • Kendetegnende for generation Z er, at de er vokset op med internettet og er blevet unge i takt med de sociale mediers udbredelse.
  • Ifølge Danmarks Statistik udgør de i dag en femtedel af arbejdsstyrken og allerede i 2025 vil deres andel være vokset til næsten en tredjedel (28 pct.).

Kilde: Den Store Danske og Retail Institute Scandinavia

Branchen er imidlertid ikke populær i de unges øjne, og ifølge Retail Institute finder 67 % af de adspurgte i en ny undersøgelse fra januar i år det uattraktivt at arbejde i dagligvarebranchen og faktisk i detailverdenen generelt. 

- Samtidigt har branchen brug for mange medarbejdere og især blandt de unge generationer, hvor fremtidens ledere skal findes, noterer analyseinstituttet i sin undersøgelse. 

Samtidig viser tal fra Styrelsen For Arbejdsmarked og Rekruttering, at stillinger med betegnelsen 'butiksassistent' er én af de vanskeligste at få besat. 

I første halvdel af 2023 var det således mere end 25 % af alle butiksassistentstillinger, der ikke blev besat. 

- Det er der mange grunde til. Et par af dem er strukturelle. Der er fuld beskæftigelse og over 3 mio. danskere er i job - hvilket er det højeste antal nogensinde. De årgange, der lige nu er på vej ud på arbejdsmarkedet, er små, så udbuddet af arbejdskraft er lille, og så er søgningen til erhvervsuddannelserne indenfor handel ramt af manglende tilslutning, skriver Retail Institute Scandinavia. 

Tillidsbaseret ledelse

RetailNews har spurgt de fem største dagligvareaktører i Danmark - Salling Group, Coop, Rema 1000, Dagrofa og Lidl - hvad de helt konkret gør for at gøre branchen og deres specifikke arbejdssteder mere attraktive. 

Og så har vi spurgt dem, om de oplever en generel udfordring med at rekruttere arbejdskraft fra den omtalte Generation Z-årgang. 

Hos Rema 1000 peger kommunikationschef Jonas Schrøder på, at de "altid har fokus på at rekruttere gode medarbejdere blandt dem, der gerne vil arbejde hos os". 

- Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte menneske med tillidsbaseret ledelse og ansvar til den enkelte - for at skabe muligheder for, at enhver kan vokse i sit job - og derudover dyrker vi, at det skal være sjovt at gå på arbejde, siger han til RetailNews. 

Genkender billede

Samme ordlyd om ansvar kommer fra ungeminister i Coop, Tobias Simonsen. Han genkender det skitserede Generation Z-billede, som Retail Institute har tegnet. 

- Jeg har en oplevelse af at vi som branche har honoreret kollegaer, der vil arbejde mange timer, og som kan løfte tungt, og det er naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis det er de generelle kriterier at anerkende ud fra.

- Hos Coop er vi optaget af at skabe en kultur, hvor uanset om du har første arbejdsdag eller om du har været hos os i længere tid, så har du mulighed for at være medskaber af din arbejdsdag. Det betyder, at vi er meget optaget af at skabe en mangfoldig arbejdsplads, hvor alle kollegaer har lige muligheder for at forfølge deres arbejdsønsker og hvor vi løbende tilpasser os den verden, vi er en del af, siger han. 

Af samme årsag, påpeger han, blev han i 2022 introduceret som ungeminister - netop for at "bringe vores unge kollegaers ønsker videre til relevante steder i organisationen". 

Kamp om de unge

Hos Dagrofa peger koncernens HR-direktør, Laura Marie Larsen, på, at man i dagligvarebranchen "fortsat har et vigtigt stykke arbejde" at gøre for at formidle branchens karrieremuligheder. 

- I Dagrofa ved vi godt, at der er kamp om de unge, og vi er overbevist om, at endnu flere unge mennesker kunne finde en karriere i dagligvarehandlen spændende, udfordrende og meningsfuld, siger hun. 

Hun tilføjer, at det ikke kun er vigtigt med den første rekruttering af ung arbejdskraft - men at det også er grundlæggende vigtigt, at man kan se en konkret vej for sig i branchen. 

- Det er meget vigtigt, at de unge kan se en spændende karriererejse for sig, når de starter op. Vi ansætter rekordmange elever i disse år, og vi har skiftet retning i den måde, vi kommunikerer på og opbygger vores uddannelser på, siger hun. 

Laura Marie Larsen og Dagrofa slog i øvrigt to rekorder i koncernens elevoptag for 2023. 

200 elever startede på Dagrofas uddannelser - og 134 af disse kom ind på salgsassistentuddannelsen

- Jeg synes, det viser, at hvis vi gør en ekstra indsats, så er der flere unge, som får øjnene op for de muligheder, branchen byder på, konstaterer Laura Marie Larsen. 

Salling Group og Lidl er ikke vendt tilbage på RetailNews' henvendelse inden denne artikels deadline. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.728