23948sdkhjf

Ditur revancherer skidt 2022 - og er tilbage på tocifret indtjening

Makroøkonomiske forhold spændte ben for bundlinjen i Diturs 2022-regnskab, men nu er den tidligere Løvens Hule-virksomhed tilbage på sporet

Tocifrede millionoverskud på bunden var mere reglen end undtagelsen - indtil 2022. 

Her prægede et svært marked og en række investeringer i virksomheden årets resultat for Ditur, der deltog  i Løvens Hule i 2020. 

Og i dag har virksomheden stadig Jacob Risgaard og Jesper Buch med i ejerkredsen. De købte i sin tid 15 procent - ti til Jacob Risgaard og fem til Jesper Buch - for 1,2 mio. kr. 

I et dugfrisk regnskab for 2023 er de stiftende tvillinger, Mikkel Yde Dissing og Kasper Obel Dissing, imidlertid tilbage på sporet og kan således notere sig et nyt tocifret millionoverskud. 

- Noget af det, vi er mest tilfredse med i 2023, er, at vi lykkedes med at vækste vores toplinje, og samtidig har vi vendt vores evne til at tjene penge. 2023 har været et år med lidt speeder og lidt bremse. Det er stadig et svært marked, så vi har skullet balancere omkostninger og investeringer, siger Kasper Obel Dissing til RetailNews. 

Det er primært det norske og svenske marked, der har drevet væksten i Ditur-forretningen. 

Ur-eventyret startede i 2014, eskalerede med deltagelsen i Løvens Hule i 2020 og i dag betegner Ditur sig for at være "Nordens største webshop". 

Sortimentet tæller over 12.000 varenumre - og antallet af kunder runder årligt en kvart million. 

Fokus på vækst

Det var blandt andet med toplinjen for øje, at Ditur-stifterne - efter nedgangen i 2022 - satte sig ned og formulerede en ny strategi, der skulle "opfylde Diturs vision om at blive Europas førende online forhandler af ure", som virksomheden har formuleret det i sin seneste årsrapport. 

Fra 2022 til 2023 vækstede omsætningen således med 13,5 % - Ditur oplyser dog ikke konkrete omsætningstal i sine regnskaber. 

- At bruge ordet 'førende' er centralt for os, for vi vil gerne være det foretrukne brand i Europa, ikke nødvendigvis det omsætningsmæssigt største, siger Kasper Obel Dissing og pointerer: 

- Vi tror rigtig meget på at have de rigtige produkter til de rigtige priser og kombinere det med en service i verdensklasse. Så når vi kigger på vores strategi, har vi meget fokus på vores sortiment, prisevne og serviceniveau. 

Han peger på, at man generelt i Ditur anser europæiske marketplaces - eksempelvis Zalando - for at være den største konkurrent - og forhindring - på vej mod målet om at blive 'førende'.  

Udlandsekspansion

I slutningen af 2023 åbnede Ditur sin første fysiske butik i udlandet, da man overtog et lejemål i svenske Malmö. 

Det er den fjerde butik i porteføljen, som i forvejen talte to butikker i Aarhus-området - og senest en butik, der åbnede 30. marts i år i Rosengårdscentret i Odense. 

Ditur er til stede på i alt otte markeder - foruden de nordiske lande tæller det Tyskland, Frankrig, Polen og Irland. Og Kasper Obel Dissing lægger da heller ikke skjul på, at de har kig på øvrige muligheder i det store udland. 

- Det er ikke et mål for os at være til stede med et fysisk salg. Men vores fysiske tilstedeværelse er relevant og nødvendig for at kunne levere den service, vi gerne vil, siger han og tilføjer:

- Norge er næste mål for os, og så vil vi gerne have flere lokationer i Danmark og Sverige. Tyskland er også på tegnebrættet. Vi skyder ikke med spredehagl, men kigger på om mulige lokationer passer ind i vores strategiske planer. 

Målet er som udgangspunkt "at understøtte onlineforretningen", når han og den øvrige Ditur-ledelse sætter nye prikker på landkortet med butikker. 

Artiklen er en del af temaet Løvens Hule.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.162