23948sdkhjf

Direktør regner med flerdobling af Brugsen-kæde inden årets udgang

Det er den mindst profilerede kæde af de tre ben i Coops nye milliardstrategi, men Brugsen-direktør ser optimistisk på fremtiden for konceptet

2024 byder på en lang række Brugsen-åbninger. 

Det fremgår af en liste, som RetailNews er kommet i besiddelse af. 

Heraf fremgår det, at der allerede er planlagt en lang række af nye butiksåbninger i det nye Brugsen-koncept, som er det tredje forretningsben udover 365discount- og Coop-kæden i den milliarddyre Fremtidens Coop-strategi. 

Fremtidens Coop

  • Coop præsenterede i slutningen af januar 2023 strategien "Fremtidens Coop", der involverer følgende:
  • Man vil samle de største butikker fra kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som skal hedde Coop.
  • Den nye struktur betyder, at Coop går fra at have otte forskellige kæder til blot at have tre.
  • Indtil sidste år havde man Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD.
  • Det bliver reduceret til Coop, 365discount og Brugsen.

Kilde: Coop

Udrulningen bekræftes også over for RetailNews af Brugsen-kædedirektør Torben Blom Andersen. 

- Det går forud for planen, og måske kommer der flere åbninger til inden årsskiftet. Vi regner med minimum 70 Brugsen-butikker inden udgangen af 2024, siger han. 

Butiksudrulningen bygger desuden oven på en række Brugsen-konverteringer, som blev gennemført mod slutningen af 2023.

I skrivende stund tæller Brugsen-kæden 27 butikker bredt fordelt i hele landet. 

Her åbner Brugsen i løbet af 2024

  • Sengeløse
  • Nr. Jernløse
  • Brahetrolleborg
  • Lindved
  • Humble
  • Harboøre
  • Hornum
  • Ulstrup
  • Platanvej (København)
  • Hammershøj
  • Dannemare
  • Herskind
  • Lellinge
  • Grevinge
  • Lindknud
  • Strøby
  • Frøstrup
  • Vesløs
  • Orø
  • Borre
  • Ørholm
  • Klejtrup
  • Mårup
  • Østermarie
  • Gudhjem
  • Harridslev
  • Tornby
  • Vester Nebel
  • Hejnsvig
  • Gårslev
  • Lem
  • Bjergby
  • Vig Lyng
  • Fuur
  • Egeskov
  • Hou, Odder
  • Dalmose
  • Ansager
  • Janderup
  • Næsbjerg
  • Øse
  • Hviding
  • Vandel
  • Tullebølle
  • Østerbro
  • Stenstrup

Kilde: Coop/Brugsen

Opbakning fra brugsforeninger

Torben Blom Andersen peger på, at Brugsens styrker som kædekoncept ligger i at være "en nærbutik og byens samlingspunkt" samt "at tilbyde service og sammenhold i de små byer".

Alligevel overtog Brugsen mod slutningen af 2023 en række Irma-lokationer enten i eller omkring hovedstaden. Dertil overtager Brugsen i løbet af april en anden Irma-butik på Platanvej.

- Hvis man kigger tilbage i tiden, havde vi flere butikker i storbyerne, end vi har i dag. Derfor var vi også spændte på de Irma-butikker, vi skulle konvertere. Men det er faktisk gået rigtig fint, understreger Torben Blom Andersen.

Torben Blom Andersen fortæller desuden, at det på nuværende tidspunkt er op til de eksisterende Dagli'Brugsen- og SuperBrugsen-butikker selv at bestemme, om de vil konvertere til Brugsen-konceptet.

Det sker primært af respekt for brugsforeningernes økonomi, tilføjer kædedirektøren.

- Vi mærker rigtig god opbakning fra brugsforeningerne rundt omkring i landet og mærker også, at de bakker op om det nye Brugsen-koncept. Der er kommet mange input og sparring fra dem i forhold til udrulningen, siger han.

Den udmelding møder opbakning fra Steen B. Hansen, der er talsmand for kæderådet i brugsforeningerne. Han er medlemsvalgt til at repræsentere knap 200 brugsforeninger over hele landet. 

- Vi er vildt stolte over, at 70 butikker får nye facader og bliver 'shined up', siger han til RetailNews. 

- Brugsen er DNA'et for de små butikker, og vi kommer tilbage til det, vi gerne vil være - eksempelvis med den røde farve. Den røde farve er jo Brugsen, slår Steen B. Hansen fast. 

Han peger desuden på, at et nyt koncept kan være et tiltrængt løft for nogle butikker, fordi "det også gør, at man fornyer sig". 

- Brugsens største styrke er nærheden, så det skal vi værne om. Den frihedsgrad, vi har, og som vi bruger til at tilpasse os de samfund, vi befinder os i, er dét, der skal differentiere os fra markedet, siger Steen B. Hansen, der også konstaterer, at "dagligvaremarkedet i øjeblikket er helt ekstremt". 

Et fornuftigt 2023

Coop-koncernen udkommer ikke med separate regnskaber for gigantens kæder - dog med undtagelse af 365discount-kæden, der har separat CVR-nummer. 

Derfor kan Torben Blom Andersen heller ikke gå i dybden med Brugsens resultater for 2023, men han erklærer alligevel, at "vi landede et rigtig stærkt resultat i Brugsen-regi i 2023". 

Dét til trods for at den samlede Coop-koncern i det forgangne 2022-regnskabsår landede det dårligste resultat nogensinde

Coop-regnskab, 2021-2022

Kædedirektøren er dog også opmærksom på strømningerne på dagligvaremarkedet, hvor discountkæder og -butikker æder flere markedsandele fra de øvrige aktører. 

Torben Blom Andersen kalder branchen for "benhård", og understreger, at "man skal være på dupperne hver dag og kæmpe for hver eneste omsætningskrone".

- Discountbutikkerne kommer tættere og tættere på de områder, hvor vi er repræsenteret med Brugsen-butikker. Så det er klart, at de er vores nærmeste konkurrenter, også fordi prisfokusset blandt forbrugerne er så markant i øjeblikket.

- Vi skal være konkurrencedygtige ved at tilbyde mere og andet end lave priser, eksempelvis ved at etablere delikatesseafdelinger i nogle af de største Brugsen-butikker, siger kædedirektøren. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.717