23948sdkhjf

Direktør advarer: Så dyr kan ny lovgivning blive for detailbranchen

Et udvidet producentansvar for emballage kommer til at koste milliarder for virksomhederne

Milliardlovgivning der rammer over 40.000 virksomheder - heraf cirka 400 i detailbranchen

Det udvidede producentansvar for emballage nærmer sig sin første rigtige deadline 1. april i år - men konsekvenserne af den nye lovgivning kan i sidste ende også ramme detailhandlens kunder.

Det spår og advarer administrerende direktør i Vana, Marianne Roed Jakobsen, om. 

Vana

  • Vana er stiftet og bakkes op af Danmarks største branche- og erhvervsorganisationer.
  • Medlemmer herfra tæller ca. 80% af de virksomheder, der bliver omfattet af producentansvaret på emballage - og dækker alle brancher.
  • Landbrug & Fødevarer, Dagsam, Dansk Erhverv og Dansk Industri stiftede Vana i 2021 for at hjælpe danske virksomheder med at løfte ansvaret for at nedbringe mængden af affald og tage et større hensyn til klima og miljø.
  • Vana er udledt af ordet Vanaheim - den af de ni verdener kendt fra nordisk mytologi, som, det siges, består efter Ragnarok, og som aserne vender tilbage til.

Kilde: Vana.dk

Hun peger på, at de øgede krav til producenterne om affaldshåndtering og -sortering kan få detailpriserne til at stige med to procent. 

- Vi har indsamlet erfaringer fra Sverige og Norge, hvor man har haft udvidet producentansvar i lang tid. Der kan vi se, at behandlingspriserne for affald i primært detailhandlen har ligget mellem to og tre procent, siger hun til RetailNews. 

Hun understreger dog, at man ikke kan overføre erfaringerne direkte fra land til land, "men det giver nogle indikationer" på, hvad den nye lovgivning får af betydning. 

Marianne Roed Jakobsen tilføjer i den kontekst, at der stadig er visse usikkerheder omkring den konkrete lovgivning, og hvordan virksomhederne - også i detailbranchen - kan arbejde med den respektive emballage. 

- Dem, der har en stor andel af plastemballage, bliver hårdere ramt end dem, der beskæftiger sig med pap og papir som emballage. Men der spiller selvfølgelig også fødevarelovgivning ind i dagligvarehandlen, som giver nogle udfordringer i forhold til at arbejde konstruktivt med sin emballage, siger hun. 

Marianne Road Jakobsen spår desuden, at de allerstørste detailvirksomheder - såsom Salling Group og Coop og - allerede "er i fuld gang med at indsamle relevant data" inden for området og "har helt styr på det", mens hun tror, at der "er et større informationsbehov blandt SMV-segmentet". 

Udvidet producentansvar for emballage

  • Det udvidede producentansvar på emballage betyder, at påfylder og importør af fyldt emballage gøres finansielt og praktisk ansvarlige for indsamling og genanvendelse af deres emballageaffald.
  • Formålet er at højne genanvendelsen af emballageaffaldet og skabe incitament til cirkulært design ved arbejde efter ”forurener-betaler-princippet”.
  • Det er afgørende, at producenterne har praktisk ansvar for sortering og genanvendelse af emballageaffaldet, samt indflydelse på indsamlingen, så det kan målrettes deres produktion med genanvendte råstoffer.
  • Virksomhederne kan enten vælge at indgå i en kollektivordning, hvor de betaler for fælles affaldshåndtering efter markedsførte mængder, eller etablerer et individuelt system.
  • 41.000 danske virksomheder vurderes at blive omfattet af det udvidede producentansvar og den årlige regning, som producenterne skal betale, forventes at løbe op i mindst 2,3 milliarder kroner.
  • Genanvendelsesprocenten for husholdningsaffald skal hæves til 55 procent i 2025, 60 procent i 2030 og 65 procent i 2035. I 2017 var genanvendelsesprocenten i Danmark på 46 procent.
  • Ordningen er udskudt fra at træde i kraft 1. januar 2025 til 1. juli 2025.

Kilde: Dansk Industri

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.796