Modebranchen på vej ud af krisen
Efter flere års krise ser den danske modebranche ud til at kunne gå vinteren i møde med mere tøj på kroppen.
- De dårligste er blevet sorteret fra og dem, som er tilbage, er blevet mere fokuserede på deres koncept og på, hvad der hænger på bøjlerne. Desuden har de fået bedre styr på deres omkostninger, siger senior manager i Deloitte, Morten Steinmetz.
Godt nok omsætter de danske tøjbutikker mindre end tilsvarende periode sidste år, men maj måned var bedre og trak den gennemsnitlige omsætning op. Det er især de største og mindste virksomheder, der har det sværest. Det skriver Deloitte i en pressemeddelelse.
- En god modebutik i dag kræver et godt koncept og den rigtige placering. Det gør det svært for de mindste butikker at konkurrere, men modsat kan det også blive for stort til, at det er rentabelt, siger senior manager Morten Steinmetz.
Væk fra kasseapparaterne
De ansatte i modebranchen bevæger sig i stigende grad væk fra kasseapparaterne i de fysiske butikker og ind bag skærmen for at betjene kunderne via internethandlen. Dog ikke i en grad, så de to opvejer hinanden.