Jem & fix vil være Skandinaviens største byggemarkedskæde
Lige siden den allerførste jem & fix-butik så dagens lys for 25 år siden, har Svend Pedersen været byggemarkedskædens adm. direktør.
Målet er at blive Skandinaviens største byggemarkedskæde.
jem & fix-topledelsen besøger samtlige kædebutikker to gange om året - en gang anmeldt og en anden gang uanmeldt. De fleste gange er Svend Pedersen med.
- Det trækker rigtig mange timer at komme rundt til alle butikker, men de er godt givet ud. Det er vigtigt at hilse på alle, for de enkelte butikker skal opleve, at hovedkontoret forstår dem og følger med i deres dagligdag, siger den adm. direktør.
Butiksbesøgene er en effektiv vej til tæt at følge, hvordan forbrugernes valg udvikler sig.
- Vi har haft 25 gode år, hvor vi har forstået at tage det marked, der var for os. Og vi vil fortsat tage markedsandele, hvis vi forstår at ramme tidsånden. Men det kræver, at vi bliver ved med at have tæt føling med, hvordan ganske almindelige 'gør det selv'-danskere tænker og handler.
Svend Pedersen nævner en af de grundlæggende forklaringer på butikskædens bemærkelsesværdige fremgang:
- Vi har hele vejen igennem været drevet af troen på, at det måtte være muligt at skabe en stærk kæde af lavprisbyggemarkeder ved at satse på central indkøbsstyring, ingen fordyrende service, en effektiv udnyttelse af butiksarealet og få varenumre. Vi har altid haft troen på, at det her kan lade sig gøre.
- Tænk, hvis vi havde lyttet til alle de 'guruer', der gennem tiden har aflivet discount som et bæredygtigt forretningskoncept. Ja, så havde der ikke været et jem & fix i dag.