To mode- og detailsværvægtere fusionerer: Nu er navnet på plads
Dette er et genoptryk af en artikel fra 14. december 2023 - nu blot opdateret med fusionens navn 22. januar 2024 klokken 10:23
Samlet over 500 års historie og erfaring.
Det er, hvad brancheforeninger Dansk Detail og Wear lægger sammen i en ny konstellation, der "har ambition om yderligere vækst, større politisk indflydelse og stærke nye værktøjer til den danske mode-, livsstils- og detailbranche".
Sådan skriver Dansk Detail og Wear i en fælles pressemeddelelse.
- Danske virksomheder udtrykker et stigende behov for en fælles stemme for derigennem at opnå bl.a. øget politisk interessevaretagelse og endnu stærkere data og brancheanalyser, vidensdeling og styrket indsats på uddannelsesområdet, udtaler bestyrelsesformand i Dansk Detail, Jørgen Krebs.
Merk
- Merk - tidligere Dansk Detail og Wear - repræsenterer samlet 380 virksomheder og 937 fysiske butikker og webshops.
- Brancheforeningerne Skobranchen.dk og Mens Fashion World er ligeledes medlem af den nye forening.
- Samlet repræsenterer de yderligere 264 virksomheder og deres 413 forretninger samt webshops.
- Merk vil - ligesom Dansk Detail og Wear - også være medlem af Dansk Erhverv.
- Dansk Detail har historie tilbage til 1688, og Wear blev stiftet i 1888.
Kilder: Dansk Detail og Wear
- Vi skal forny vores brand og være endnu mere relevante for alle vores medlemmer. Vores fokus bliver at være proaktive på branchens fremtid og dermed være på forkant i branchens udvikling og omstilling – både inden for bæredygtighed, FN’s Verdensmål og den digitale revolution, supplerer bestyrelsesformand i Wear, Vagn Kirkelund.
Den nye sammenlægning har fået navnet Merk, skriver direktør i den nye brancheorganisation, Nikolai Klausen, i et opslag på LinkedIn.
- Navnet Merk har sin oprindelse fra ordet "merkantil", som relaterer til handel, økonomi og forretningsaktiviteter. Det stammer fra det latinske ord "mercari", hvilket betyder at handle eller drive handel.
- Fusionen og det nye navn, markerer begyndelsen på en spændende rejse, hvor vi forventer, at flere foreninger vil slå sig sammen med os i de kommende år.
- Vores vision er at skabe et nyt kapitel for brancheforeninger inden for mode og livsstil, hvor samarbejde, vidensdeling og innovation er i fokus, skriver han i opslaget.