Detailkæde sagsøger rederi for to milliarder kroner
Konkursboet bag den krakkede detailhandelskæde Bed Bath & Beyond, BBB, har hevet verdens største containerrederi, MSC, i retten.
MSC er anklaget for at have udnyttet flaskehalsene i den globale containertrafik under Covid-19 pandemien til ulovlig profitmaksimering og brud på Shipping Act of 1984.
Erstatningskravet lyder ifølge The Wall Street Journal på omkring 300 mio. dollars, eller 2.046 mio. kr.
I det 37 siders lange søgsmål hævder konkursboet, at MSC i årene 2020-2021 udnyttede flaskehalsene og prisinflationen på containermarkedet til at tage overpriser, som ultimativt tvang kæden i konkurs i 2022:
"I løbet af skibsfartåret 2021-2022 var klager nødt til at skaffe alternativ transport til mindst 1.686,5 FEU's gods, som MSC kunne og burde have fragtet, til højere priser. Dette kostede klager mindst 7.290.314 dollars mere end, hvad klager ville have betalt, hvis MSC havde overholdt dets priser og serviceforpligtelser jævnfør 2021-servicekontrakten."
Søgsmålet er rejst ved den føderale søfartsdomstol, Federal Maritime Court, i Washington den 20. november og blev taget i behandling tirsdag, (se søgsmålet her).
Anklage: Bevidst profitmaksimering
Påstanden er, at MSC under pandemien systematisk ignorerede aftalte serviceforpligtelser og uretmæssigt tildelte plads på rederiets containerskibe til højere prissat fragttyper for at profitmaksimere.
Anklagerne fra Bed Bath & Beyond stopper ikke her.
Konkursboet hævder også, at MSC bevidst og uberettiget under pandemien pålagde kunderne gebyrer for ophold og forsinkelser hos dets afskibere, udløst af omstændigheder uden for kundernes kontrol som overfyldte havne og mangel på udstyr:
Gennem fragtåret 2020-2021 har BBB betalt mindst knap 13,4 mio. dollars i opholdsgebyrer og mindst 9,8 mio. dollars i forsinkelsesgebyrer til MSC, lyder søgsmålet fra konkursboet.
Medasvar for den global inflation
Konkursboet lægger ikke fingre imellem i søgsmålet i henvisning til de påståede globale konsekvenser af "overprisningen" på containermarked under pandemien:
"Spekulation fra containerrederier skader ikke kun afskibere, men også den samlede forbrugeroffentlighed i form af inflation. Inflationen i USA er steget til kriseniveauer og har ført til ekstrem finansiel stramning i form af øgede rentesatser, mens globale oceanrederier har rapporteret om enorme overskud, og MSC har kastet sig ud i en milliardstor købsorgie af skibe, der har gjort dem til verdens største oceanrederi."
Med henvisning til Den Internationale Valutafond analyserapport fra den 24. januar 2023, påpeger konkursboet, at "[d]en globale stigning i skibsfartomkostninger i 2021 var en advarsel om den vedvarende stigning i inflationen", og at "[g]ivet den faktiske stigning i globale skibsfartomkostninger i 2021 estimerer vi, at virkningen på inflationen i 2022 var mere end 2 procentpoint - en enorm effekt, som få centralbanker ville afvise."
Største men ikke første søgsmål
Søgsmålet er ikke BBB-konkursboets første imod containerrederier for påståede overpriser under pandemien.
Det har i forvejen anlagt sager mod containerrederiet OOCL med krav om 31,7 mio. dollars og mod Taiwans Yang Ming med krav om 7,7 mio. dollars.
MSC er et schweizisk-italiensk rederi, der blev grundlagt i 1970 af Gianluigi Aponte. I januar 2022 overhalede MSC Mærsk som verdens største containerrederi med en kapacitet på 4,1 millioner TEU, Twenty-foot Equivalent Unit. Rederiet har hovedkontor i Genève, Schweiz, og har kontorer i over 150 lande.