23948sdkhjf

Eksperter ser spirende tendens til brug af kunstig intelligens op til Black Friday

Historisk set er Black Friday vokset ud af retail. 

Tilbuddene fra andre brancher end netop detailhandlen er således taget til i de foregående år, og derfor skal detailvirksomhederne hele tiden optimere sig. 

For en voksende del af denne gruppe er svaret blevet kunstig intelligens - som et redskab til at personliggøre tilbud i forbindelse med Black Friday-ræset. 

Det fortæller to eksperter på området fra analysevirksomheden SAS Institute til RetailNews. 

Den ene er Andrew Fowkes, der er Director of Retail Business Development - den anden er Stefan Borensjö, der er ansvarlig for Retail i Norden. 

SAS Institute

  • Virksomheden er grundlagt i 1976 i USA
  • SAS'et i SAS Institute står for "Statistical Analysis System"
  • SAS Institute arbejder med analytisk software og kunstig intelligens - og er én af verdens førende inden for området
  • Virksomheden har 12.000 ansatte på verdensplan - heraf 200 i Danmark

Kilde: SAS Institute

- Personliggørelse er kongen, siger de samstemmende om den trend, som kunstig intelligens har ført med sig ind i detailbranchen. 

Ifølge begge eksperter er det netop personlige tilbud, der vinder frem blandt virksomhederne i denne tid - også udover den forestående Black Friday-højtid. 

Fem gode råd til at optimere salg via AI

  • Brug ikke kun din egne historiske data for at planlægge for Black Friday. Se også på andre data, som kan hjælpe dig til tage en bedre beslutning.
  • Prøv at komme videre end eventet. Rapporten på mandag er løbet tør for data - hvordan kommer man videre til rapporten - og videre til scenariemodellering. Forskellige modeller kan for eksempel være, at volumen forbliver den samme, falder eller stiger med 20 procent. 
  • Overvej alle data - det er en detailhandelsvane, at du kun fokuserer på bundlinje for dagen.
  • Generation Z er nogle shoppere, der er mere tilbøjelige til at shoppe fra ingen brands. Brands vil helt sikkert henvende sig til disse kunder, men det kan du gøre gennem kanaler. Et godt råd er at personalisere - at bruge kunstig intelligens. Kanaler kan være apps, liveshopping, fysiske events med flere.
  • Det er trenden, at vi som forbrugere gerne vil tilbage i butikken og derfor giver det mening at lave events i butikken.

Kilde: SAS Institute

Men netop Black Friday er også "en fantastisk test for at få bedre information om sine kunder", som Andrew Fowkes udtrykker det. 

Og her fylder den kunstige intelligens' evne til at afkode forbrugsmønstre markant mere, end den gjorde for blot en håndfuld år siden, understreger Andrew Fowkes. 

- De mest fremsynede virksomheder i detailbranchen har indset, at anvendelsen af AI giver mulighed for at bruge maskinlæring, der kan vise forskellige scenarier, som man kan lære af, før man i praksis går i gang med at udbyde sin vare til en specifik pris - og med specifikke vilkår, siger Andrew Fowkes. 

Liveshopping på vej frem

Stefan Borensjö tilføjer i den kontekst, at et fænomen som liveshopping, som også inddrager elementer af kunstig intelligens med skræddersyede og personlige tilbud, også får en større og større plads i detailbranchen. 

- Liveshopping vinder også frem i forbindelse med Black Friday, konstaterer han. 

- Kunden får noget tilbage som interaktion og skræddersyede tilbud, og der er den kunstige intelligens en brugbar spiller til at komme i mål med det, tilføjer han. 

Tidligere har vi her på RetailNews også fortalt om kunstig intelligens i detailhandlen.

Blandt andet med et konkret kundetællerprodukt, et innovativt kassesystem hos giganten Bestseller, ligesom også dagligvarehandlen er blevet foreholdt den nye teknologi

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.635