23948sdkhjf

Kommentar: Så barsk er markedet for hjemmelevering af dagligvarer

2023 har ikke været noget udpræget positivt bekendtskab for danske kæder med hjemmelevering af dagligvarer. 

Året blev indledt med Salling Groups lukning af Føtex ToGo Hjemmelevering, og i samme måned fulgte Coop trop med lukningen af Coop.dk Mad. 

Tidligere har forlydender fra branchen også gået på, at markedet for hjemmelevering af dagligvarer ikke ville fylde meget mere end én procent af den samlede omsætning på hele markedet. 

Altså et nichemarked - inden for en kategori der i forvejen er presset af små avancer og overskudsgrader. 

Og samtidig et forsvindende lille beløb - i kroner og ører - sammenlignet med de 20, 40 og 60 milliarder kroner, som landets tre største koncerner - Rema 1000, Coop og Salling Group - omsatte for i det seneste regnskabsår. 

Men for Nemlig.com - der kun bedriver online handel af fødevarer - er netop hjemmelevering af dagligvarer virksomhedens eneste levebrød. Og det har været en hård omgang for firmaet siden stiftelsen i 2010. 

Voksende omsætning - og underskud

Siden dengang har virksomheden ikke én eneste gang formået at forvandle gradvist voksende omsætning til overskud og sorte tal på bundlinjen.

Dét til trods for toplinjer i milliardklassen de seneste år.

I formentlig mange andre sammenhænge ville det medføre, at virksomheden ville lukke og slukke. Men Bestsellers Anders Holch Povlsen er hovedaktionær i foretagendet, og så er pengepungen pludselig af en helt anden størrelse. 

Over en halv milliard danske kroner i underskud har Nemlig.com noteret sig over en tiårig periode - og det vidner for det første om et benhårdt dagligvaremarked. 

Men for det andet også om en forretningsmodel, som nok kan generere penge, men samtidig har svært ved at finde de marginer, som er grundlæggende for en virksomheds velbefindende. 

Det var formentlig netop dét, som både Salling Group og Coop spottede, da inflationen rev store procentuelle avancer ud af markedet - og strømningerne gik mere og mere mod lavpris og discount. 

Og så trak man sig. 

Mens Coop endnu ikke mener, at markedet egner sig til at blive involveret igen, er Salling Group genopstået med en mere decentraliseret udgave af det tidligere Føtex ToGo Hjemmelevering - netop for at spare på udgifterne. 

Hvad med de andre? 

I dag findes også Remas eget bud på hjemmelevering af dagligvarer - Vigo - som baserer sig på en privat kundeplatform. 

Her køber Rema-kunder ind for hinanden og leverer dagligvarer til hoveddøren for hinanden mod et gebyr - uden konkret involvering fra hverken Rema 1000-koncernen eller -købmændene. 

I Lidl-koncernen praktiserer man ikke hjemmelevering af dagligvarer - mens man hos Dagrofa har lanceret sit eget bud i skikkelse af 'Klik og Køb' - som koncernen meldte i fremgang tidligere på året. 

Men høje fragt- og logistikomkostninger æder af den i forvejen forsvindende avance på daglig- og fødevarer - og det er også det parameter, der gør det uattraktivt for de fleste dagligvarekæder at investere både tid og penge i. 

Samtidig er det langt fra kædernes primære indtægtskilde. 

Og sådan forbliver det med allerstørste sandsynlighed også i fremtiden. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.743