Nordjysk cykelvirksomhed skiftede navn: Nu sælger de som aldrig før
Det var og er en stor opgave, Andreas Bang Nielsen blev sat på, da han blev udpeget som ny direktør for virksomheden Cykelgear. Det skriver Nordjyske.
Han skulle professionalisere og skalere en relativt ung virksomhed, skabe et nyt brand og etablere det i udlandet.
Nogenlunde samtidig blev kunderne færre, og efterspørgslen faldt.
Alligevel er både Andreas Bang Nielsen og Cykelgear kommet mere end godt ud på den anden side.
Cykelgear er nu med et nyt navn - Bikable - at finde i alle de nordiske og størstedelen af de europæiske lande.
Vækst i Danmark, det nye navn og de nye markeder har ført til, at virksomheden i august har afsluttet sin bedste måned nogensinde.
Fakta om Cykelgear
- For lidt over 15 år siden lagde brødreparret Erik og Kasper Buus Larsen fundamentet for Cykelgear
- Det hele begyndte med, at brødrene satte et restlager af cykelgrej til salg på nettet
- Det udviklede brødreparret sidenhen til Danmarks største netbutik for cykler og cykeludstyr
- Cykelgear.dk har i omegnen af 25.000 varenumre, som plukkes på Terndrup-lageret i Nordjylland
- Virksomheden omsætter årligt for et trecifret millionbeløb, hvoraf langt størstedelen er online
- I slutningen af 2021 solgte stifterne 70 procent af Cykelgear til kapitalfonden Foreman Capital
- Foreman Capital købte for år tilbage den hollandske netbutik Fixame, som sælger værktøj
- Den er siden vokset fra 50 til over 200 ansatte og sælger i adskillige lande
- Det var blandt andet den historik, der gjorde købstilbuddet fra den hollandske kapitalfond interessant, forklarede stifterne til Nordjyske i forbindelse med salget
Vil bevare det, som kunder er glade for
I halvandet år har Andreas Bang Nielsen været administrerende direktør hos virksomheden Cykelgear.
Virksomheden, der er førende i Danmark inden for websalg af cykeludstyr og tilbehør, har gennem en årrække vokset voldsomt.
Sidste år endte virksomheden med et overskud på den gode side af 10 millioner kroner. Dermed har virksomheden de seneste tre år tjent over 60 millioner kroner.
Derfor har den relativt nyslåede direktør heller ikke vendt op og ned på alt.
- Vi vil gerne bevare en del af iværksætterånden og holde fokus på nytænkning og nyskabelse, siger Andreas Bang Nielsen.
Direktøren og hans team har dog på ingen måde siddet på hænderne.
Forventningerne fra hans arbejdsgiver - virksomhedens ejere - er store.
Et modent iværksætteri
I slutningen af 2021 solgte stifterne af Cykelgear - brødrene Erik og Kasper Buus Larsen - 70 procent af virksomheden til den hollandske kapitalfond Foreman Capital.
I første halvår af 2022 trådte stifterne tilbage fra deres direktør- og bestyrelsesposter i virksomheden.
Ledelsen af virksomheden blev i stedet overdraget til administrerende direktør Andreas Bang Nielsen og økonomidirektør Søren Djernæs-Andersen.
Andreas Bang Nielsen kom fra en stilling som marketing- og e-handelsdirektør hos Davidsens Tømmerhandel A/S, mens Søren kom fra en stilling som Regional Head of Finance fra SSI Schäfer.
Tømmerhandlen var en helt anden branche, fortæller Andreas Bang Nielsen.
Alligevel er der ifølge ham mange ting, der er sammenlignelige.
Det gælder blandt andet marketing- og e-handelsbenet - det såkaldte e-commerce - som Andreas Bang Nielsen i særdeleshed brænder for.
- Når du arbejder med onlinehandel, kan du se effekten af dit arbejde i løbet af få timer. Du kan skrue på nogle knapper og se, hvad der virker og ikke virker. Den agilitet og dynamik er vildt fed at arbejde med, siger han.
Den hollandske kapitalfond købte sig ikke ind for at stille sig tilfreds med status quo.
Det har afspejlet sig i direktørens arbejdsopgaver det seneste halvandet år.
Et internationalt gear
I år indtog Andreas Bang Nielsen og Cykelgear det nordiske og europæiske marked med et nyt, internationalt og strømlinet brand - Bikable.
Bikeable er en international pendant til Cykelgear. Den eneste forskel på det danske og internationale brand er navnet.
Cykelgear-navnet fastholdes i Danmark, men står overfor en større rebranding og en helt ny webshop inden for de kommende måneder.
- Vi har tidligere haft webshops under navnene cycklebrother.com, sykkelgear.no og cykelgear.se. At skulle opbygge et internationalt brand og sprogversionere navnene til forskellige markeder var en udfordring, siger Andreas Bang Nielsen.
- Her har vi haft behov for at skabe ét stærkt og gennemgående internationalt navn, som virker på tværs af vores udenlandske markeder.
Investeringen kulminerede i august med virksomhedens højeste omsætning på en måned nogensinde.
Vokseværket og en ny, ambitiøs ledelse samt ejerkreds har betydet, at virksomheden har skullet slibes til.
Andreas Bang Nielsen skal med andre ord professionalisere Cykelgear.
- Med den vækstrejse, som vi har været på og fortsat er på, var der behov for at få et mere professionelt og skalerbart fundament på plads. Vi kan ikke længere tage alle opgaverne fra dag til dag. Vi skal kunne skalere virksomheden, og det kræver et stærkere fundament og en større grad af struktur og planlægning, siger Andreas Bang Nielsen.
En større struktur dækker over alt fra at optimere processer og udvide organisationen til at lægge en helt klar strategi.
For selvom virksomheden i Danmark er førende indenfor sit felt, sigter Cykelgear-holdet fortsat højere - meget højere.
- Det vil være for meget at love, at vi bliver markedsleder i Norden. Der er nogle store og dygtige spillere i Norden, som vi skal konkurrere med, siger Andreas Bang Nielsen.
Men målet for ham, bestyrelsen og ejerkredsen er afstemt.
- Vi skal opnå en betydningsfuld position i hele Norden, siger han.
En ny verden
Det mål arbejder virksomheden på at indfri hver dag.
Men kampen om kunderne er blevet hårdere.
- Der er færre kunder i markedet, og efterspørgslen er faldet en del på grund af den makroøkonomiske situation samt det eksplosive salg i vores branche under Covid-19, som har været med til at mætte markedet. Det øger konkurrencen og kravene til os markant, siger Andreas Bang Nielsen.
Virksomheden har det seneste år ansat over en håndfuld medarbejdere i alt fra IT til marketing.
Heriblandt også en række cykelmekanikere til kundeservice, der hos Cykelgear udgør gruppen af produktspecialister.
Kundeservice kan kommunikere med kunderne på de forskellige nordiske sprog, hvor der også er blevet ansat Country Leads til både Sverige og Norge.
Dermed kan Cykelgear fortsat yde en god service og samtidig være en kompetent sparringspartner for alle sine cykelentusiastiske kunder i både ind- og udland.
- Vi skal differentiere os på kundeservice og kompetent rådgivning. Cykling er en grej sport, og derfor er det vigtigt at vi kan rådgive og guide vores kunder på alle niveauer samt hjælpe nye i gang.
- Alternativt kan du kun konkurrere på pris, leveringshastighed og fri fragt. Vi vil gerne kunne tilbyde mere end det, siger Andreas Bang Nielsen.
Regnskabsår | 2022 | 2021 | 2020 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 33,108 | 50,038 | 51,519 |
Resultat af primær drift | 14,861 | 32,538 | - |
Resultat før skat | 13,626 | 32,177 | 35,949 |
Årets resultat | 10,618 | 25,123 | 28,038 |
Balancestatus | 53,729 | 54,568 | 53,277 |
Egenkapital | 27,109 | 26,590 | 38,166 |
Antal ansatte | 40 | 44 | 40 |
Kilde: CVR |