Lidl lancerede prisnedsættelser som én af de første: Det har koncernen lært i den første måned
Prisnedsættelser i dagligvarebranchen har været på dagsordenen i den seneste tid - blandt andet har Salling Group og Dagrofa tidligere varslet prisnedsættelser i deres butikker.
I samme periode meldte Lidls danske afdeling ud, at man helt konkret indførte prisnedsættelser på tre smørprodukter i samtlige af kædens over 130 danske butikker.
- Vi har set toppen af prisstigningerne og forventer, atpriserne vil falde i de kommende måneder. Vi har haft positive leverandørforhandlinger, og der er faldende råvarepriser, sagde Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark, dengang.
Indtil nu har Lidl-koncernen ikke meldt noget ud om erfaringerne fra disse prisnedsættelser - men over for RetailNews fortæller Rasmus Pape nu om de første tendenser, som dagligvarekæden har erfaret.
Og de er overvejende positive.
- Det er blevet taget enormt positivt imod. Og det er vigtigt for mig at understrege, at det jo ikke er en periodisk kampagne, vi kører med - det er, fordi vi har været dygtige købmænd, at vi lancerede disse prisnedsættelser på blandt andet smør, siger Rasmus Pape til RetailNews.
Han kan i kædens salgstal se, at man i den forgangne måned har solgt væsentligt mere smør og kaffe.
Yderligere prisnedsættelser
Prisnedsættelserne på blandt andet smørprodukter i Lidls butikker kommer formentlig ikke til at stå alene i kæden i fremtiden.
- Vi vil blive ved med at være prisaggressive. Det er altafgørende, især med den konkurrence der er på det danske marked, siger Rasmus Pape.
Han nævner Aldi-kædens exit fra det danske dagligvaremarked som en indikator for, at det er svært at tjene gode penge på at sælge dagligvarer i Danmark - og derfor kigger Lidl-koncernen også på alle processer, når de skal optimere deres forretningsgange.
- Vi ser ind i prisnedsættelser på mejeriområdet inden for de næste måneder. Vi er i dialog med alle leverandører og kigger på alle led i produktionskæden også, påpeger Rasmus Pape.
Han tilføjer, at den seneste tids fokus på faldende råvarepriser har ført til, at man har forventet tilsvarende prisfald i landets dagligvarebutikker.
Men sådan hænger det ikke sammen, fastslår Lidls indkøbsdirektør.
- Der er andre ting end indkøbsprisen på råvarer, der påvirker prisen ude i butikkerne. Emballage, transport og en masse andre forhold spiller ind. Det er for simpelt at sige, at et fald i råvareprisen fører til et fald i butiksprisen, siger Rasmus Pape.