Tre unge gutter sælger sneakers for millioner - én ting gør dem til noget helt særligt
Nogen samler på mønter, frimærker eller Pokémon-kort. Andre på sneakers. Og det er præcis, hvad 28-årige Frederik Flindt, 21-årige Gustav Toft og 28-årige Lasse Brask gør.
En interesse, de på få år har gjort til en succesfuld forretning.
Men det er den popularitet, de har opnået uden for lokalerne i Aalborg, som gør The Sneaker Store til noget helt særligt.
Fra konkurrenter til samarbejdspartnere
De tre forretningspartneres interesse for sneakers går flere år tilbage, og de har alle erfaring med videresalg på hobbyplan.
- Vi har været de to i Aalborg, der har solgt mest, siger Gustav Toft om sig selv og Frederik Flindt og fortsætter:
- Så tænkte vi: "Lad os slå os sammen og gøre det stort." For hvis dem i København kan, kan vi også.
Så i april 2021 slog de pjalterne sammen og startede The Sneaker Store. Et år senere blev to til tre, da Lasse Brask fra Aarhus kom til.
Selvom de har en stor viden om sneakers, har der været meget at lære. Både om at drive forretning og bruge det sociale medie TikTok strategisk.
- Det er meget learning by doing. Efter vi virkelig tog fart på TikTok i sommeren 2021, var black friday lige om hjørnet. Og vi fattede jo ikke noget af, hvad vi sad og lavede. Vi fik nogle hak i starten, men vi gjorde det meget godt, og det lykkedes, siger Gustav Toft.
Siden har de i den grad fået styr på at udnytte det potentiale, som sociale medier har, når det gælder markedsføring.
- Vi har gjort noget sindssygt
Fra 2021 til 2022 er webshoppen The Sneaker Stores bruttofortjeneste næsten fordoblet fra 622.000 kr. til 1,1 millioner kroner. Men det er langt fra den første million-milepæl, som virksomheden har nået.
På TikTok har deres videoer samlet set fået mere end to millioner likes.
Og under en 14,5 timer lang live-sending på black friday sidste år fik de hele 5,6 mio. likes, hvilket er den uofficielle Europa-rekord for flest likes på en live.
- Det er en af de ting, hvor jeg tænker: "Hold kæft, vi har gjort noget sindssygt", siger Frederik Flindt.
Den store online følgerskare gør The Sneaker Store til en af Danmarks største kommercielle succeser på videotjenesten, som især bruges af børn og unge - der også er The Sneaker Stores primære målgruppe.
Udover at være et godt marketingsværktøj for webshoppen er de tre ejere samtidig blevet en slags influencere.
- Man føler næsten, at alle unge i folkeskole- og gymnasiealderen ved, hvem vi er, siger Gustav Toft.
Men The Sneaker Store oplever også, at en ny, ældre gruppe er begyndt at interessere sig for sneakers.
Allemandseje
Et af The Sneaker Stores mål er at gøre eksklusive sko tilgængelige for alle. Men selvom man kan få et par sneakers til 60.000 kr., sælger de også sko i et mere almindeligt prisleje.
Og i takt med at flere og flere tager et par sneakers på fødderne, er webshoppens målgruppe blevet større.
- Som det er lige nu, har vi rigtig godt fat i de unge under 25 år. Men vi begynder at se forældre, der kommer forbi. Så der er en målgruppe, som hedder 25 plus op til 50-55 år, siger Frederik Flindt.
- Sneakers er blevet allemandseje. De er jo bare blevet ekstremt populære, siger Lasse Brask.
Frederik Flindt, Gustav Toft og Lasse Brask har store planer for fremtiden.
Både udlandet og en fysisk butik er med i overvejelserne over, hvad næste kapitel i sneaker-eventyret skal byde på, men lige nu er drengene bare glade for, at det går godt med The Sneaker Store.
- Det, at vi har fem fuldtidsansatte og en studentermedhjælper, som vi kan beskæftige med vores hobby, er ret fedt, siger Frederik Flindt.