23948sdkhjf

Grænsehandel koster købmand 10 mio. kr.

For købmand Torben Arevad betyder regeringens tilbageholdenhed i forhold til at sænke afgifterne på øl og sodavand milliontab.
Hvis Christiansborg lå i Sønderjylland, ville grænsehandlen have en helt anden størrelse og karakter, end det er tilfældet i dag.

Ordene er købmand Torben Arevads, og han driver en SuperBest i Haderslev cirka 50 kilometer fra den tyske grænse. Hvert år går han glip af millionomsætning, fordi danskerne tager syd for grænsen og handler billig øl og sodavand.

Dystre udsigter for vækst
Dansk Erhvervs seneste økonomiske prognose viser, at detailhandlen er blandt de mest pessimistiske, når det gælder forventningerne til væksten i år. Det billede bekræfter købmand Torben Arevad:

- Realistisk kan man ikke som almindelig købmand forvente vækst i 2013. De seneste 3-4 år har der været fald i omsætningen, og man skal gøre sig meget umage for overhovedet at lande på index 100. Ud over, at vi mister omsætning til discountkæderne, ser vi en massiv trafik ned over grænsen, siger han og fortsætter:

- Sammenlignet med tilsvarende kolleger har jeg et potentiale på 10 millioner kr. i omsætning, som forsvinder over grænsen. Tilsvarende butikker i for eksempel Nordjylland og København sælger op til 80 procent mere af varer som øl, sodavand og konfekture.

Detailhandlen er truet i hele Danmark
Torben Arevad er ikke kun bekymret for sin egen forretning. Han mener, at grænsehandlen er et problem for den samlede detailhandel i Danmark:

- Problemet er langt, langt større i dag end for år tilbage. Før i tiden var butikkerne syd for grænsen bare barakker, der kunne fjernes hurtigt igen, hvis der kom nye regler og afgifter. I dag har de professionaliseret sig med store, flotte butikker. De har et stort markedsførings- og lobbyapparat bag sig, så markedsføringen er langt mere effektiv. Det er ikke kun borgerne i Sønderjylland, der får reklamer, men de digitale reklamer når jo også til forbrugerne i Skagen. Oveni det har vi langt større mobilitet og bedre infrastruktur i Danmark, som gør det meget lettere at smutte syd for grænsen for at handle, forklarer han.

Det er ikke længere kun billige øl, slik og sodavand, der får danskerne til at køre syd for grænsen:

- Når det går så godt for de handlende syd for grænsen, er det naturligt for dem at søge nye forretningsområder. Vi oplever, at de begynder at sælge nye varegrupper end de traditionelle som øl, vand og slik. Nu er det også almindelige dagligvarer som kød, brød og mel, de sælger - eller tilbyder leasing af biler. Derfor er situationen, som den er nu, helt uholdbar. Det bør politikerne på Christiansborg få øjnene op for. Men de ser jo ikke, når folk i påsken holder i kø på motorvejen for at komme ned over grænsen og handle, understreger den sønderjyske købmand.

Hvad med miljøet?
Købmand Torben Arevad undrer sig også over, at hele miljøspørgsmålet ikke er mere centralt på dagsordenen:

- Hver dag kører der 60 vognlæs med øl over grænsen. De øl bliver så kørt tilbage over grænsen i små personbiler - for ikke at tale om dåserne, der ikke er en del af pantsystemet, og som i bedste fald havner i skraldespanden - i værste fald i naturen, påpeger han.

Halvér øl- og sodavandsafgifterne
Skatteministeriet vurderer, at grænsehandlen med nydelsesmidler steg med 25 procent fra 2011-2012 som følge af de markante afgiftsstigninger på de grænsehandelsfølsomme varer i 2012. Det koster vækst og arbejdspladser i Danmark. Dansk Erhverv foreslår derfor en halvering af afgifterne på øl og sodavand:

- Det er magnetvarerne øl og sodavand, som får danskerne til at valfarte til de tyske butikker. De er de to største varegrupper i grænsehandlen, og de udgør 46 procent af grænsehandlen med nydelsesmidler. Derfor er det vigtigt, at vi får nedsat afgifterne kraftigt på netop de varer, understreger markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv.

Brug for en chokeffekt
En halvering af øl- og sodavandsafgifterne vil give en chokeffekt i grænsehandlen og i forbrugernes bevidsthed, lyder vurderingen fra Dansk Erhverv:

- En chokeffekt er nødvendig for at skabe en generel bevidsthed og reel oplevelse hos forbrugerne af, at deres rådighedsbeløb og forbrugsmuligheder stiger, og at det ikke længere kan betale sig at køre over grænsen for at foretage sine indkøb, mener Henrik Hyltoft og fortsætter:

- Det vil være med til at understøtte en øget privat efterspørgsel rettet mod det danske marked, som i øjeblikket er en af dansk økonomis helt store udfordringer.

Afgiftsreduktioner vil samtidig have en positiv social profil, da afgifterne belaster små budgetter relativt mere end store husholdningsbudgetter. En chokeffekt vil have en reel virkning på handlen og bringe omsætning til Danmark, ligesom det vil øge beskæftigelsen med knap 1.500 personer i såvel detailhandel, industri som øvrige erhverv, viser beregninger fra Dansk Erhverv.

Lavere afgifter giver overskud for staten
- Samlet set vurderer vi, at en afgiftssænkning er en overskudsforretning for Danmark, når man indregner øget afgifts- og momsprovenu samt de positive effekter af øget beskæftigelse, siger Henrik Hyltoft.

Han mener, at politikerne ikke bør stoppe med en halvering af afgifterne på de store grænsehandelsdrivere, øl og sodavand:

- Lad os være ambitiøse på samfundets vegne og rette blikket mod andre afgifter, som er konkurrenceforvridende og øger det generelle omkostningsniveau i virksomhederne, for eksempel chokolade- og sukkerafgiften, vin- og spiritusafgiften, som fordyrer varerne for hr. og fru Danmark. Næste skridt må være en kritisk gennemgang og sanering af de mange kringlede og ulogiske afgifter, slutter han.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078