Danskerne spiser mere fuldkorn
Salget af fuldkornslogomærkede produkter steg med 7,2 pct. fra 2011 til 2012. Og danskerne ville spise endnu mere fuldkorn, hvis der var flere produkter på markedet, viser undersøgelse.
Ifølge disse tal er salget af de fuldkornslogomærkede produkter steg 7,2 procent i 2012 ift. 2011. Og 82 % af den danske befolkning siger, at fuldkorn er sundt. Helt specifikt er fuldkornslogomærket knækbrød steget med 47 procent, dybfrost brød med 17 procent og morgenmad med 21 procent fra 2011 til 2012.
Udviklingen vækker begejstring hos Diabetesforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Foreningen af Kliniske Diætister og Fødevarestyrelsen, som alle er partnere i Fuldkornspartnerskabet.
- I Fuldkornspartnerskabet arbejder vi for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Det er glædeligt at se, at danskerne har taget fuldkorn til sig. Fuldkorn findes efterhånden i utrolig mange forskellige produkter, hvilket gør det nemt at få fuldkorn ind i kosten både til morgen, middag og aften, siger sundhedskoordinator og klinisk diætist Lisa Witt fra Diabetesforeningen.
Stadig en vej at gå
Trods fremgang i salget er der stadig en opgave, der skal løftes. Fødevarestyrelsen anbefaler, at en voksen spiser 75 gram fuldkorn om dagen. Det svarer til en lille portion havregryn og 1-2 skiver rugbrød, og så langt er danskerne ikke endnu.
- Vi har en opgave i fortsat at udbrede kendskabet til fuldkornskampagnen og anbefalingen af de 75 gram fuldkorn om dagen. Rugbrødssalget er desværre samlet set faldende. Heldigvis er der en lille stigning i salget af fuldkornslogomærket rugbrød. Rugbrød er sammen med havregryn danskernes primære kilde til fuldkorn, og vi ønsker at få rugbrødet tilbage på tallerkenen som en af danskernes foretrukne fødevarer, siger kampagneleder Rikke Iben Neess.
Hvad kan få danskerne til at spise mere fuldkorn?
Ifølge undersøgelsen ville danskerne spise mere fuldkorn, hvis flere produkter indeholdt fuldkorn, og hvis der var fuldkorn i de produkter, som de normalt køber.
- Det er i hvert fald en positiv opfordring til producenter om at tilsætte fuldkorn i alle mulige produkter både dem, der kan leve op til det orange fuldkornslogos kriterier, men også i produkter, der ikke kan leve op til logoet, slutter kampagneleder Rikke Iben Neess.
Volumensalget er målt i 100 kg. Indeks forklarer udviklingen fra 2011 til 2012. (Kilde: Nielsen, ScanTrack Dagligvareindeks)