Discountforretninger fortsætter fremmarchen
Trods et samlet fald i detailsalget fortsætter discountforretningerne med at vinde andele fra de traditionelle supermarkeder.
Inden for varegruppen ”fødevarer og andre dagligvarer” faldt salget dog kun med 0,3 procent, og det skyldes især, at discountforretningerne fortsætter de seneste års fremgang.
Således steg omsætningen i discountforretningerne i december 2012 med 8 procent i forhold til december 2011 inden for varegruppen ”fødevarer og andre dagligvarer”, mens købmænd og kiosker oplevede en tilbagegang på 7 procent og supermarkederne måtte notere sig en nedgang på 5 procent for perioden.
Fortsat potentiale for discountvækst
Discountforretningerne sidder dermed på cirka 33 procent af markedet inden for fødevarer og dagligvarer, hvilket er en fordobling over en periode på 20 år.
Blandt årsagerne til udviklingen nævnes både en øget prisbevidsthed hos forbrugerne, de udvidede åbningstider samt en større udbredelse af discountforretninger til mindre byer med helt ned til 1.000 indbyggere.
I september 2011 forudsagde Retail Institute Scandinavia i en prognose, at discountforretningerne ville nå et mætningspunkt ved en markedsandel på 40 procent, men det tal blev så sent som i sidste måned opjusteret til 45 procent med henvisning blandt andet til liberaliseringen af lukkeloven.