23948sdkhjf

Ændring i ansvar for skader på gods under køletransport

Ny dom ændrer ved transportørens ansvar for skader på gods ved temperaturregulerede transporter i henhold til CMR-loven. Dommen gør det lettere for transportørerne at undgå ansvar og er samtidigt en reminder om at opbevare temperaturdata
Ny dom fra Sø-og Handelsretten frikendte transportøren for ansvar til trods for, at de transporterede oste var for varme ved fremkomst. Hermed er der åbnet op for, at transportørerne i modsætning til tidligere retspraksis lettere kan undgå erstatningsansvar. Dette fordrer naturligvis, at transportøren har taget de nødvendige forholdsregler og har en kopi af temperatur-data fra kørslen.

Mange skadessager ved temperaturregulerede transporter
Der har altid været en overrepræsentation af skadessager i forbindelse med temperatur-regulerede transporter, hvilket primært skyldes, at varerne ofte repræsenter en høj værdi, samt at selv mindre udsving i temperaturen kan medføre, at varerne mister deres værdi.

På grund af de mange skader og den høje værdi er der også en betydelig retspraksis på området. Ofte er der tvivl om, hvilke undersøgelser af temperaturen transportøren skal foretage ved overtagelsen af godset. Derudover kan der være tvivl om retstillingen, hvis godset overtages, uden at der tages forbehold på fragtbrev.

Ny dom fra Sø- og Handelsretten ændrer praksis
Der er faldet ny dom fra Sø- og Handelsretten, som er særligt interessant. Dommen er særligt relevant, da der ved skadessager ofte er tvivl om, hvorvidt godset blev udsat for forkert temperatur, allerede inden godset blev overtaget af transportøren, eller skaden skete mens godset var i transportørens varetægt.

Retspraksis har skabt en særlig retstilstand for undersøgelsespligten ved temperaturregulerede transporter. Det følger således af en længere retspraksis, at transportøren er forpligtiget til at undersøge godsets temperatur ved overtagelsen i henhold til de informationer, der fremgår på fragtbrevet.

Konsekvensen af denne praksis er, at fragtbrevet bliver et forhåndsbevis, såfremt fragtbrevet indeholder informationer om godsets temperatur. Det betyder, at fragtbrevet fungerer som bevis for, at godset blev overtaget ved den temperatur, som fremgår af fragtbrevet, medmindre transportøren har taget forbehold herfor efter en undersøgelse af godset. Herefter vil transportøren kunne ifaldes erstatningsansvar medmindre transportøren kan bevise, at skaden ikke skyldes egne fejl.

Større mulighed for at undgå erstatningsansvar
Det er således muligt for transportøren at undgå erstatningsansvar til trods for, at der ikke er taget forbehold herfor på fragtbrevet. Det kræver, at transportøren beviser, at skaden ikke skyldtes transportforholdene men derimod godsets egen beskaffenhed.

I mange sager har transportøren anført, at skaden ikke er opstået i vedkommendes varetægt, da kølesystemet har fungeret fejlfrit. Op gennem tiderne har det ikke været muligt for fragtføreren at løfte denne bevisbyrde i særlig mange tilfælde.

Teknisk udstyr forbedrer transportørens bevismulighed
I dag bliver temperaturregulerede transporter typisk udført med udstyr, der forbedrer transportørens mulighed for at bevise, at godset er blevet opbevaret ved den rette temperatur i varetægtsperioden. Ofte er det nu muligt at få statistik fra den trailer, der har været anvendt under transporten, som viser præcist, hvilken temperatur godset har været opbevaret ved, mens det har været i transportørens varetægt.

I den nye dom fra Sø- og Handelsretten har transportøren netop fremlagt en datalog fra det anvendte materiel under transporten. Den beviser, at godset ikke er blevet beskadiget som følge af forkert temperatur i varetægtsperioden. Transportøren anførte, at godset måtte være blevet overtaget med den forkerte temperatur.

Da godset kom frem til den danske modtager, nægtede vedkommende at modtage godset, som følge af at ostens kernetemperatur var 16,2 Celsius. Temperaturen skulle i henhold til det udstedte fragtbrev være mellem 2-4 Celsius. Transportøren havde ikke taget forbehold på fragtbrevet ved godsets overtagelse, og chaufføren havde heller ikke undersøgt godset. Derimod var der en temperaturlog for forsendelsen.. Den danske modtager lagde sag an mod transportøren som følge af godsets beskadigelse med henvisning til, at transportøren ikke havde taget forbehold ved overtagelsen af godset og derfor var erstatningsansvarlig. Derudover blev det anført, at den anvendte trailer ikke var nedkølet korrekt, samt at køleanlægget var slukket i 40 minutter under transporten med henvisning til den fremlagte temperaturlog.. Transportøren anførte på den anden side, at køleanlægget havde fungeret korrekt undervejs, og skaden på godset skyldtes, at osten havde for varm en kernetemperatur, da transportøren overtog godset i Frankrig.

Sø- og Handelsrettens dom
Sø- og Handelsretten anførte på baggrund af skønsmændenes udtalelser, at det var utænkeligt at fastslå, at godsets høje temperatur skyldtes, at godset var for varmt, da transportøren overtog godset. At traileren ikke var nedkølet korrekt ved godsets overtagelse samt den 40 minutters periode, hvor køleanlægget var slukket, havde ikke betydning for skadens indtræden. At der ikke var taget forbehold på fragtbrevet ved godsets overtagelse kunne ikke føre til et andet resultat, da det blot var af bevismæssig karakter

På baggrund af denne dom tyder det på, at retspraksis har lagt sig fast på, at transportøren kan opfylde sin bevisbyrde i henhold til CMR-loven. Det skyldes, at transportøren har fremlagt en temperaturlog, der viser, at godset er blevet opbevaret inden for de grænser, der er tilladt i fragtbrevet. Tilmed kan selv små afvigelser herfra tillades, såfremt skønsmændene betragter afvigelserne som irrelevante for skadens opståen. Det må derfor antages, at transportøren fremefter vil have bedre muligheder for at undgå ansvar for skader på temperaturreguleret gods end hidtil, selvom der ikke er taget noget forbehold for godsets temperatur på fragtbrevet ved overtagelsen af godset
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078