Overblik: Sådan står dagligvarebranchen nu - og sådan bliver fremtiden
Der er store bevægelser på dagligvaremarkedet i Danmark lige nu.
Søndag lukkede de første Irma-butikker som en del af den nye strategi for koncernen bag, Coop, og flere andre spillere på markedet rører på sig.
En af dem er tyskejede Lidl, som inden for de næste år vil åbne yderligere 60 butikker i Danmark, så det samlede antal når over 200.
Ifølge Henning Bahr, detailhandelsanalytiker hos Retail Institute Scandinavia, har der altid været en hård kamp om kunderne i branchen.
Men to ting har gjort kampen ekstra hårdt den seneste tid, fortæller han.
De voldsomt stigende energipriser har gjort det dyrere at drive butikkerne, mens den høje inflation har ændret, hvad danskerne putter i kurven.
- Det er en branche i opbrud. Der er sket mange ting det seneste halve år - mere end der er sket i mange år tidligere, siger han.
Coops omstrukturering
Blandt andet Coop har taget konsekvensen af udviklingen. Organisationen er trimmet, og koncernen går fra at have otte til tre forskellige kæder.
Det er en branche i opbrud Henning Bahr, detailhandelsanalytiker
Der vinkes farvel til kæderne Kvickly, Irma og SuperBrugsen, og i december sidste år kom det også frem, at Aldi ville trække sig fra Danmark.
Her er (de fleste af) RetailNews' Irma-artikler
- Coop gennemfører store ændringer i koncernen: Irma lukker
- Endnu en dagligvareleveringstjeneste lukker
- 600 stillinger nedlægges som følge af Coop-omlægning
- Overblik: Disse chefer stopper i Coop-koncernen
- Analytiker: Coop ruster sig til skærpet kamp om kunderne
- Intet held med salg af Irma: Derfor måtte kæden lukke
- Ny butiksæra venter: Sådan kan dagligvaremarkedet se ud i fremtiden
- Beslutning om at lukke Irma får butik til at bestille 700 sørgebind
- Mangeårig Irma-direktør vil ikke se sit hjertebarn dø: - Det er ok, at Irma-pigen svarer igen
- Lukning af Coop-hjemmelevering får ikke Salling Group til at fremrykke planer
- Landets næststørste Kvickly bakker op om Coop-navneforandring: - Vi er klar, så snart skiltet er klar
- Er Irma ikke begravet alligevel? Nye meldinger åbner døren på klem for kædens overlevelse
- Irma-direktør uforstående over for lukning: Danmark bliver fattigere på fødevareområdet
- Coop-direktør slår fast: Irma-lukning var den rigtige beslutning
- Alfred Josefsen retter skarp kritik mod Coop: - Jeg er blevet hvirvlet ind i et kæmpemæssigt spin
- Tidligere marketingdirektør: Irma-brand får svære betingelser i Coop-butikker
- Irma-produkter sælges til overpris på nettet: Coop maner til besindighed
Det har særligt Rema 1000 profiteret på ved at overtage over 100 af kædens butikker, så der vil være over 450 Rema-butikker i landet.
Lidls energioptimering
Også Lidl overtager nogle, og det giver et relativt hurtigt løft i butiksantallet, siger Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl Danmark:
- Men vi har også gennem længere tid arbejdet på vores egen pipeline af butikker - og det er i særdeleshed den, der vil give os et skub frem.
Rema 1000 og Netto slås om førstepladsen i markedsandel Henning Bahr, detailhandelsanalytiker
Han fortæller, at der i lang tid har været fokus på blandt andet solceller ude i butikkerne, så kæden ikke i samme grad rammes af høje energipriser.
- Den anden vej rundt er vores dna at have den højeste kvalitet til den bedste pris. Det er lige nøjagtig det segment, der har det godt lige nu.
Hundredvis af butikker
Selv hvis Lidl når 200 butikker, vil der ifølge Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia stadig være et stykke vej op til de største lavpriskæder.
Med overtagelserne af Aldi-butikkerne når Rema 100 op over 450 butikker, mens Netto også overtager nogle og nærmer sig 550 butikker.
- Rema 1000 og Netto slås om førstepladsen i markedsandel. Netto har nok stadig førertrøjen på, og så er Rema 100 udfordreren, der måske henter dem, når de har de mange Aldi-butikker på plads.
- Det kan være, at Lidl kan komme op og bide Coop 365discount i halen. Men hvis du spørger dem, vil Coop sige, at det får de aldrig lov til, siger han.
Jagten på de største
Lidl har dog ikke umiddelbart en plan om, at kæden skal have lige så mange butikker som de største aktører i branchen.
- Så længe kunderne bliver ved med at tage imod de nye butikker, kommer der aldrig til at være et slutresultat. Men 200 er den milepæl, vi har for os selv, i forhold til hvordan vi ser Danmark, siger Mads T. Nielsen.
Hvornår Lidl når målet i Danmark, tør han ikke at spå om.
- Der skal laves lokalplaner og godkendelser. Det tager 3-6 år at lave en Lidl-butik, afhængig af hvilken kommune du arbejder i. Men vi når det lige så hurtigt, som det er muligt, siger han.
/ritzau/