Urtekram i finske supermarkeder
Salget af økologiske varer i Finland er steget med hele 50 procent fra 2010 til 2011 - en vækst som danske Urtekram har udnyttet til at komme på hylderne i flere finske supermarkeder.
Mette Gammicchia, leder af afdelingen Handel, marked og afsætning i Landbrug og Fødevarer, har hjulpet den danske grossistvirksomhed Urtekram med at komme på hylderne i Soumi. Hun indgik en aftale med supermarkederne tilbage i maj måned, som siden har åbnet for salg af danske økologiske varer til netop denne sektor.
Urtekram følger vækstkurven tæt
Urtekram etablerede sig tidligere i år i Finland med et datterselskab og afsætter hovedsageligt sine produkter til de finske supermarkeder.
- Når et nyt marked oplever en så markant vækstkurve, så er det interessant for os. Vi er i løbende dialog med de finske supermarkeder, og forventer en vækst på cirka 40 procent i år på salget af vores økologiske varer i Finland, siger Petter Aagesen, der er eksportchef hos Urtekram til Food & Culture.
Kvalitet før pris
Finnerne adskiller sig på en række punkter i forhold til sine naboer, for de vægter kvalitet før pris, fortæller Mette Gammichia. Det giver god grund til optimisme hos de danske økologiske producenter, der har fået foden indenfor på det finske marked.
I 2010 solgte danske virksomheder økologiske produkter for i alt 15,8 millioner kroner, og det tal ventes at stige til 20-25 millioner i 2011.