23948sdkhjf

Fuldkorn er blevet et salgshit

Forbrugerne efterspørger i stigende grad produkter med et højt indhold af fuldkorn, som er blevet lidt af en salgsmagnet i fødevareindustrien.
Da Fuldkornspartnerskabet i 2009 indførte fuldkornslogoet, blev det orange mærke i første omgang sat på 150 produkter, som levede op til kravene fra de 30 selskaber bag partnerskabet.

Et år senere var antallet af produkter steget til 190, mens der i maj sidste år fandtes cirka 400 produkter mærket med fuldkornslogoet, som i skrivende stund kan findes på cirka 560 forskellige fødevareprodukter.

Udviklingen trodser en undersøgelse fra Fødevarestyrelsen, som sidste år viste, at færre end 10 procent af danskerne levede op til vejledningen om at spise 75 gram fuldkorn hver dag.

En ny undersøgelse er allerede søsat, og selv om resultaterne først ventes offentliggjort i 2014, mener Gitte Gross, der er afdelingschef for ernæringsafdelingen hos DTU Fødevareinstituttet, at udviklingen er klar.

- Mærket er blevet markedsført gennem flere år, og der er kommet mange flere produkter på hylderne. Hvis ikke produkterne solgte, ville de ikke få lang tid på hylderne, siger hun til Jyllands-Posten.

Fakta om fuldkorn
• Ifølge en undersøgelse fra maj 2012 kender 52 procent af danskerne til det orange fuldkornslogo, mens andelen for de indkøbsansvarlige er på 69 procent.
• Tallene fra analysefirmaet Nielsen viser også, at 31 procent ville spise mere fuldkorn, hvis flere madvarer indeholdt mere fuldkorn.
• 24 procent siger ifølge undersøgelsen, at de er villige til at spise mere fuldkorn, hvis der er mere fuldkorn i de produkter, de normalt køber.

I Danmark definerer vi fuldkorn som hvede, rug, byg, havre, majs (tørret), hirse, ris og sorgum (mest i foder), mens hverken solsikkekerner, græskarkerner, sesamfrø, vilde ris eller boghvede – modsat den gængse opfattelse – sorterer under definitionen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062