23948sdkhjf

Forbrugerekspert om kaotisk dagligvaremarked: Discount bliver kun vigtigere

- Det er virkelig kompleks - og kaotisk.

Sådan siger Ole Storm Jørgensen, forbrugeradfærdsekspert ved Erhvervsakademi Dania, til RetailNews om tilstandene på det danske dagligvaremarked i denne tid. 

Inden for blot få måneder har Aldi-koncernen trukket sig fra markedet, Salling Group har lukket én hjemmeleveringstjeneste og åbnet en ny - og senest har Coop i en stor omstrukturering lukket Irma-kæden ned. 

Der er derfor rigeligt at gabe over for Ole Storm Jørgensen, da RetailNews forholder ham til den seneste tids aktiviteter. 

Ifølge ham er der dog særligt én tendens, der går igen, når man kigger ind i fremtiden for dansk dagligvarehandel - og dét taget den nuværende inflations- og energikrise i betragtning. 

- Fakta er, at danskerne køber mindre, og at vi er blevet enormt prisbevidste. Derfor er discountdelen blevet så vigtig for den danske dagligvarehandel. Og det vil tage til over de kommende år med andelen af discountprodukter og salg af disse. 

- Jeg tror ikke på, at vi har set den sidste store ændring i dagligvarehandlen i Danmark. Kæderne vil stadig blive presset økonomisk. Og så er den logiske konsekvens, at der må være nogen, der trækker sig fra markedet, siger Ole Storm Jørgensen.

Plads til logistikforbedringer 

Skal man tjene penge som dagligvarekæde i en tid med inflation og høje energipriser, skal man forstå at effektivisere sin forretning. 

Tendensen er, at dagligvarebutikkerne bliver færre, mere strømlinede og skarpe at se på Ole Storm Jørgensen, forbrugeradfærdsekspert, Erhvervsakademi Dania

Her peger Ole Storm Jørgensen på logistikområdet som et sted, hvor mange dagligvareforretninger både nu og i fremtiden kan stramme op - og se mærkbare resultater af det. 

- De skal formå og forstå at tilpasse deres omkostningsstrukturer - altså de skal være mere effektive på deres logistik. Det handler - populært sagt - om at have færrest mulige berøringer på varerne fra produktion til salg, understreger han.  

Det er nemlig et konkurrenceparameter, som dagligvarehandlen skal være opmærksomme på i fremtiden.

Også med tanke på de tendenser inden for hjemmelevering af dagligvarer, som både Salling Group og Nemlig.com har intentioner om at fastholde i markedet, forklarer Ole Storm Jørgensen. 

Flere private labels - færre kvadratmeter

Discount og prispres rimer ikke ligefrem på et stadigt større fokus og ønske om økologi og bæredygtighed. 

Sådan må man rimeligvis kunne drage en sammenhæng mellem et dagligvaremarked med fokus på discount, som blandt andet Irma - med deres økologiske varesortiment - har kæmpet imod. Også forgæves. 

Den sammenhæng peger Ole Storm Jørgensen også på. 

- Paradoksalt nok er der også kommet større fokus på økologi og bæredygtighed - og i samspil med discount og prispres, harmonerer det ikke særlig godt med hinanden, siger han.  

Jeg tror ikke på, at vi har set den sidste store ændring i dagligvarehandlen i Danmark Ole Storm Jørgensen, forburgeradfærdsekspert, Erhvervsakademi Dania

Én anden af Ole Storm Jørgensens største anker i den danske dagligvarehandel er antallet af salgskvadratmeter - for der er for mange kvadratmeter i forhold til efterspørgslen, mener han. 

- Tendensen er, at dagligvarebutikkerne bliver færre, mere strømlinede og skarpe at se på. Og det er nok også den vej, det kommer til at gå fremadrettet. Der vil blive fokus på, hvordan man udnytter hver eneste meter hyldeplads og gulvareal i butikkerne, siger han. 

Samtidig er der ressourcer for dagligvarekæderne at hente på deres egne produkter - de såkaldte private labels. Og dem vil man ifølge Ole Storm Jørgensen kunne finde flere af på hylderne i fremtiden. 

- Det er jo ikke nyt, at man har private labels. Men det er nyt, at dagligvarekædernes private labels indeholder flere produkter. 

- Det giver god mening i forhold til, at kæderne selv kan styre deres produktion og logistik, konstaterer han. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.737