23948sdkhjf

Analytiker: Coop ruster sig til skærpet kamp om kunderne

Coop vil ifølge analytiker erobre markedsandele fra ærkerivalen Salling Group på et historisk presset marked

Coop trimmer organisationen for at ruste sig til kamp på et historisk presset dagligvaremarked.

Sådan lyder vurderingen af dagligvarekoncernen Coops reorganisering fra detailhandelsanalytiker Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.

- Man har slæbt rundt på forskellige underskudsgivende kæder, herunder Irma, der har givet underskud i årevis. Derfor er man nødt til nu omsider at rydde op og forenkle organisationen, siger Henning Bahr.

Coop har tirsdag meddelt, at man går fra at have otte forskellige kæder til at have tre. 

Omlægningen medfører, at Coop siger farvel til Kvickly, SuperBrugsen og Irma, der samles under navnet "Coop".

Historisk presset dagligvarehandel

Det er et historisk presset dagligvaremarked, der ifølge Henning Bahr får Coop til at sadle om.

Inflationen har sendt priserne i vejret, og forbrugerne går i stigende grad efter lavprisvarer. Samtidig har butikkerne øgede omkostninger til blandt andet energi.

- Det er accelereret af, at omkostningerne er steget voldsomt, så man er nødt til at være mere effektiv samlet set, siger Henning Bahr.

Detaileksperten vurderer, at omlægningen skal styrke Coop i kampen mod ærkerivalen Salling Group og den fremadstormende Rema 1000-kæde.

- Jeg opfatter det som et offensivt tiltag fra Coop, at man ikke længere ønsker at afgive markedsandele. Nu vil man vinde markedsandele tilbage og have mulighed for at tjene penge.

Det bliver en hård kamp om kunderne, forudser Henning Bahr.

- Konkurrenterne vil jo gerne bevare deres markedsandele, så jeg tror, vi vil se en intens kamp om markedsandele i de kommende år, som også kan komme forbrugerne til gode, lyder det fra eksperten.

Dagligvaremarkedet er under forandring i en grad, som Henning Bahr ikke har oplevet tidligere.

- For få måneder siden annoncerede Aldi, at man lukker i Danmark, og nu kommer Coop med en historisk reorganisering. På tre måneder har vi set en så voldsom strukturudvikling af dagligvaremarkedet, at jeg aldrig har oplevet noget lignende i de 30 år, jeg har været analytiker, siger Henning Bahr.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.135