Tysk modegigant topper dansk nethandel - Matas følger trop
Den tyske modegigant Zalando var den mest populære onlinebutik i Danmark sidste år, mens Matas kom ind på en andenplads over de danske forbrugeres foretrukne butikker på nettet.
Det viser en analyse, som Dansk Erhverv har lavet, skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.
De 20 mest populære onlinebutikker stod for 30 procent af danskernes samlede nethandel i 2022.
Efter Matas, som modsat Zalando har hovedsæde i Danmark, følger svenske H&M som den tredje mest besøgte netbutik sidste år.
E-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv bemærker, at der blandt de 20 mest populære onlinebutikker er en del danske virksomheder.
- De to i toppen står tilsammen for 10 procent af handlerne, og deres andel vokser. Det aftvinger min dybeste respekt for den dedikerede og professionelle indsats, de lægger for dagen, siger han i pressemeddelelsen med henvisning til Zalando og Matas.
- Hvad der i særdeleshed er tilfredsstillende ved top-20 er, at langt de fleste butikker er kendte fra dansk detailhandel, så kundernes penge kommer Danmark til gode.
Efter Zalando, Matas og H&M følger dagligvarekæde nemlig.com, Zooplus, der handler med udstyr og foder til kæledyr, Elgiganten, DSB, coop.dk, den amerikanske onlinegigant Amazon samt bilka.dk.
De resterende ti virksomheder i top-20 er boghandlen saxo.com, elektronikvirksomheden Proshop, modeforretningen Boozt, elektronikvirksomheden Power, Apopro, Med24 og Webapoteket, der alle tre handler med apoteksvarer, Bog&Idé, tøjfirmaet Asos og Føtex.
Zalando stod samlet for 7,2 procent af nethandlen sidste år, mens 3,3 procent af nethandlen blev foretaget hos Matas og 2,0 procent hos H&M.
/ritzau/