23948sdkhjf

Klumme: Alt for mange brands glemmer mobilen

95 procent af den danske befolkning ejer en smartphone, konkluderer Deloitte i deres årlige undersøgelse Digital Consumer Trends 2022. Derfor er det ikke så overraskende, at der er en tendens til, at kunderne skifter computeren ud med mobilen, når de shopper online.

Allerede i starten af året blev det spået, at mobilen havde kurs mod at blive forbrugernes foretrukne kanal til onlineshopping. 

Og ganske rigtigt viser E-handelsanalysen for første halvår 2022, at mobilhandel, det såkaldte m-commerce, for første gang nogensinde havde overgået computeren, som danskernes foretrukne middel til at shoppe varer online.

Analysen viser blandt andet, at andelen af køb og betalinger via smartphones og tablets generelt er stødt stigende. Således bliver 33 procent af alle køb betalt via en mobilapp, mens 55 procent af alle køb sker via smartphone eller tablet.

Tendensen kommer kun til at gå en vej de kommende år i takt med, at de unge consumers og generationerne, der kommer, bruger mere og mere tid på mobilen. 

Det er derfor en helt naturlig og forventelig udvikling, men selvom mobile first er et begreb, der har eksisteret i mange år, har det aldrig været vigtigere at efterleve det mantra.

Til trods for at m-commerce er i rivende vækst, er der foruroligende mange brands, som underprioriterer det mobile websalg. Mange virksomheder har simpelthen ikke tænkt telefonen ind i deres salgsstrategi eller brugt tid på at tjekke, om deres webshop er optimeret til m-commerce

Det er desværre tilfældet for alt for mange virksomheder. Men det går simpelthen ikke i 2022, at kunderne kommer ind på hjemmesiden via mobilen, men ikke foretager et køb, fordi brugeroplevelsen er for ringe.

Kvalitetsbevidste kunder

Kundernes tålmodighed, når de shopper online, er begrænset til et absolut minimum. I mange tilfælde har man blot få sekunder til at fortælle kunderne, at de er landet det helt rigtige sted. Samtidig skal man huske på, at kundeloyaliteten er faldende. 

Kunderne er blevet så erfarne webshoppere, at de er blevet meget forvænte. Derfor er det virksomhederne med den stærkeste digitale tilstedeværelse og den bedste brugeroplevelse, der bliver favoriseret.

Spørger du mig, er der alt for mange brands, som negligerer, hvor vigtig brugeroplevelsen er for salget. Her tænker jeg alt fra site-navigation, søgefunktionalitet eller produktvisning til betaling.

I dag fungerer brugervenlighed som en tjener på en restaurant, der guider dig gennem en perfekt aften. Tjeneren tager imod dig i døren, viser dig ned til dit bord, rådgiver dig om menukortet og sørger for, at du får noget godt at drikke. 

Alt sammen så du kan bruge din energi på at nyde oplevelsen og gå derfra med en god følelse. Det er i princippet de samme kriterier, en god brugeroplevelse på en hjemmeside skal kunne opfylde. Men det virker desværre som om, at mange webshops har glemt det.

Det understreger bare, hvor vigtigt det er at være til stede og up-to-date i det digitale univers for at sikre optimal omsætning i disse tider, hvor der er mørke skyer over de finansielle markeder. Jeg vil derfor gerne opfordre til, at alle webshopejere kigger på deres site fra en telefon og tjekker, om oplevelsen er optimal. 

Hvis den ikke er det, skal der handles øjeblikket, hvis man vil sikre optimal omsætning i disse tider, hvor der er mørke skyer over de finansielle markeder.

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.272