Faldende priser kan ramme allerede før Black Friday
For blot en håndfuld år siden var Black Friday en enkelt mærkedag i blandt andet detailhandlen, hvor forbrugere kunne hente store rabatter på massevis af varer.
Siden er konceptet - i hvert fald her i Danmark - blevet udvidet til både Black Week og Black November. Rabatterne har altså gjort sig gældende i længere tid end blot på én enkelt dag.
Men i 2022 kan inflationen have haft den indvirkning på detailhandlen, at rabatterne allerede har effektueret sig i oktober måned.
Her henviser man til DataWeave, der har fundet frem til, at beklædningspriserne fra januar til oktober i år er faldet med 3,3 procent sammenlignet med sidste år. Og sammenholdt med tilbudskampagner i detailhandlen betød det, at forbrugere kunne slippe med fem procent mindre i betaling for samme tøj sammenlignet med sidste år.
- Tøjpriserne steg i begyndelsen af pandemien på grund af knaphed på lager, men de fleste beklædningsvirksomheder oplever prispres nu. Selv om deres omkostninger er steget, er detailpriserne for tøj faldet, siger Simeon Siegel til Finans. Han er senioranalytiker hos BMO Capital Markets.