23948sdkhjf

Fysiske butikker gjorde comeback i første halvår

Efter et par år med coronakrise er kunderne i stor stil vendt tilbage til de fysiske butikker. Det gælder dog ikke helt for dagligvarehandlen.

Det er en af konklusionerne i Nets' rapport Nordic Payment Report 2022, der har kortlagt betalinger i Norden i første halvår af 2022.

"Fysiske butikker i alle afskygninger kan ånde lettet op, og det er godt, for det drejer sig om flere millioner arbejdspladser i Norden", skriver Jeppe Juul-Andersen, chef med ansvar for Dankort hos Nets, i rapporten.

I landets butikker - eksklusiv dagligvarebutikker - steg omsætningen med betalingskort 14,3 procent sammenlignet med første halvår 2021. 

Men for dagligvarebutikkerne er det gået den modsatte vej. Her er omsætningen faldet med 5,8 procent. I 2020 og 2021 havde de fysiske dagligvarehandler det relativt godt, i de perioder, hvor ingen spiste ude, fordi restauranter, caféer og barer var lukket for at dæmpe Covid-19-smitten.

Fra én krise til en anden

Netop som samfundet og detailbranchen var begyndt at komme sig efter nedlukninger og andre restriktioner som følge af Covid-19, invaderede Rusland Ukraine, og en ny krise kunne begynde.

Men måske kan man trøste sig ved, at handlen vendte tilbage til de fysiske butikker efter en form for undtagelsestilstand.

"Efteråret og vinteren kan dog blive svære for en del butikker på grund af højere energiomkostninger, inflation og rentestigninger. Det er dog tydeligt, at forbrugernes indkøbsmønstre hurtigt er vendt tilbage til det normale efter pandemien", skriver Nets i rapporten.

I første halvår af 2022 foregik cirka hver 10. betaling i landets butikker med mobilen. Andelen af betalinger via telefonen har været stødt stigende i en årrække. 

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078