23948sdkhjf

Gyldendal vil inspirere 80.000 medlemmer - men nedjusterer med et tocifret millionbeløb

I kølvandet på Morten Hesseldahls afgang som administrerende direktør i august 2022 er der gang i en større oprydning hos Gyldendal og et fornyet fokus på kerneforretningen.

Det har først betydet et farvel til distributionsløsningen Publizon og streamingtjenesten Chapter, og nu er turen kommet til bogklubberne, der med et medlemstal på omkring 80.000 nu omdannes til digitale læseklubber. Det fortæller Gyldendal i en selskabsmeddelelse, og konstitueret administrerende direktør Hanne Salomonsen skriver i en kommentar:

”Gyldendals bogklubber har haft en stor historisk betydning, men de er ikke længere økonomisk bæredygtige. Med det nye læseklub-koncept samler vi kræfterne om at inspirere vores 80.000 medlemmer, profilere Gyldendals forfattere, og samtidig stimulere salget af bøger og lydbøger hos vores samarbejdspartnere.

I forlængelse heraf nedjusterer Gyldendal sine forventninger til året. Nu lyder omsætningsforventningen på 760-790 millioner kroner mod 780-820 millioner kroner, da seneste udmelding kom i august. Forventningen til driftsresultatet sænkes fra 50-60 millioner kroner i august til nu 35-45 millioner kroner.

Meldingen i august kom, efter at selskabet fremviste regnskab for første halvår af 2022. Her var omsætningen 20 millioner kroner lavere end første halvår 2021, og forventningerne til hele året 2022 nedsattes i den forbindelse med 150 millioner kroner. Nu er forventninger altså skruet yderligere ned.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094