23948sdkhjf

Fairtrade-direktør beder detailkæder om hjælp: - Det er brandærgerligt

I en undersøgelse med en række udvalgte mærkningsordninger er et repræsentativt udsnit af de danske forbrugere kommet med deres vurdering af Fairtrade-mærket. Og mærket ligger højt, når det gælder kendskab, kerneværdier, troværdighed og prisniveau.

Men ifølge undersøgelsen har kunderne svært ved at finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne, og det ærgrer mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.

- Når nu forbrugerne kender os og ved ret præcist, hvad vores arbejde handler om og mærket står for, så er det brandærgerligt, at kunderne ikke kan finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne, siger Camilla Erika Lerberg, siger hun i en pressemeddelelse.

Beder om hjælp fra kæderne

Derfor bruger Fairtrade-mærket kræfterne på at komme i endnu tættere dialog med kæderne og detailhandlen, så udfordringen kan blive løst – sammen med dem.

- Vi bliver nødt til at hjælpe hinanden her. Vi har jo en gensidig interesse i at følge danskernes stigende ønske om at handle etisk. At give dem mulighed for at løfte det sociale ansvar, som køb af Fairtrade-certificerede varer er, siger Fairtrade-direktøren og fortsætter:

- Vi knokler alle sammen for at udvikle oplysende kampagner og indhold til tilbudsaviser, digitale platforme og andre steder, hvor vi kan møde kunderne. Men noget tyder på, at indsatsen også skal lægges i at hjælpe kunderne rundt i butikkerne.

Hver fjerde farer vild i jagten på fairtrade

I analysen, foretaget af Norstat og Landbrug & Fødevarer for Fairtrade-mærket, svarer hver fjerde, at ’det er svært’ at finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne.

Ifølge analysen er Fairtrade-mærket, sammen med det røde Ø-mærke, det bedst kendte. 87 procent svarer, at de ’kender godt’ eller har ’hørt om’ Fairtrade-mærket, og særligt hos de lidt yngre forbrugere har mærket bidt sig fast.

Samtidig mener hele 83 procent af de adspurgte, at Fairtrade-mærket har høj eller middel troværdighed. Samtidig forbinder danskerne særligt Fairtrade-mærket med ’gode arbejdsvilkår’ og en ’fair indkomst’.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062