Iværksætter sælger livsværk til britisk kapitalfond

Opdateret 15:15 med kommentar fra Konges Sløjds bestyrelsesformand, Peter Duedahl Sørensen
Emilie Konge Breindal har netop solgt majoriteten af firmaet Konges Sløjd, der sælger børnetøj og -tilbehør, til den britiske kapitalfond 3i. Det bekræfter bestyrelsesformand Peter Duedahl Sørensen over for RetailNews.
- Vi har gennem noget tid ledt efter en global partner, som kunne være med til at fastholde momentum særligt i Asien og USA. Vi har valgt at "partner up" med 3i, som går ind med et strategisk fokus i forhold til at udvikle virksomheden - også digitalt, siger han og understreger, at det vigtigste har været at invitere nogen med, som kan udvikle Konges Sløjd og understørre den internationale ekspansion.
Ifølge Dagbladet Børsen er der tale om en handel med et prisskilt i milliardklassen, men det vil Peter Duedahl Sørensen ikke forholde sig til.
- Vi har skrevet under på, at vi ikke offentliggør handelsværdien. Men det er et højt beløb, som må stå for Børsens egen regning, siger bestyrelsesformanden.
Vil tage større bid af asiatisk marked
Danske varer og dansk design er kendt som verdensklasse, ikke mindst i Kina, og Peter Duedahl Sørensen forventer, at det nye samarbejde kan bidrage med mere vækst fra den del af verden.
- Specielt i Asien er det digitale en stor del af omsætningen. TMall og Taobao er en stor del af markedet, og det har vi følt var vigtigt for os at være en del af. I stedet for at bygge det op selv er vi gået sammen med nogen med store muskler, forklarer Konges Sløjds formand.
Til Børsen sætter iværksætteren bag, Emilie Konge Breindal, selv ord på det nye samarbejde:
- 3i har forstået vores mission, brand og rejse, vi er på, og har stor erfaring med global skalering og digitalisering. Det team, 3i stiller, og de ressourcer de har, vil blive en kæmpe hjælp i forhold til at nå ud til endnu flere børn og familier verden over, lyder det i et skriftligt svar fra Emilie Konge Breindal til mediet.
Bæredygtig børnemode
Emilie Konge Breindal startede Konges Sløjd for syv år siden, da hun efter selv at være blevet mor manglede et større udvalg af bæredygtige produkter til de yngste. Det har hun siden tjent et større millionbeløb på.
2021-regnskabet er endnu ikke offentliggjort, men i 2020 blev det til et driftsresultat på knap 52 mio. kr. Salget af Konges Sløjds produkter sker dels gennem den danske webshop, dels gennem danske forhandlere og desuden gennem eksport.
Konges Sløjd bryster sig desuden af at være det største brand på Reshopper.dk, en handelsplatform for baby- og børnetøj og -tilbehør.
Emilie Konge Breindal fortsætter trods salget i sin rolle som adm. direktør og beholder fortsat sin "betydelige" aktieminoritet.