23948sdkhjf

Vejle-butikker på vej mod klimacertificering

Klimabutik-konceptet i Vejle går ind i sin anden fase. De første syv butikker er på vej mod certificering og får den 7. august overrakt diplomer af borgmesteren.
Der er mulighed for enorme energibesparelser i detailhandlen – og dermed også for, at butikkerne kan spare titusindvis af udgiftskroner hvert år.

Ifølge beregninger fra forsyningsselskabet Tre-For kan 24 ud af 25 forretninger relativt nemt spare mindst 25 pct. på energiudgifterne, og hver femte vil kunne spare halvdelen eller mere. Det store potentiale har lagt kimen til projektet Klimabutik, hvor Tre-For sammen med Green Network og Vejle Kommune vil gøre det nemt for Vejles butikker at spare på energien. Desuden medvirker Middelfart Sparekasse, der med en særlig ’klimakredit’ gør investeringer i energioptimering likviditetsmæssigt bæredygtige fra dag ét, og belysningsfirmaet Lumière, der tilbyder LED-lyskilder med 80 pct. lavere energiforbrug og ti gange længere levetid end traditionelle lyskilder.

Nemt at blive Klimabutik
Projektudviklingschef Dorthe Bramsen Clausen fra Green Network understreger, at det er både nemt og overskueligt at blive Klimabutik.

– Det starter med en screening af to timers varighed. Her analyserer vi forretningens forbrugskilder og adfærd med fokus på belysning, varme og ventilation, som tegner sig for størstedelen af forbruget. Dernæst udarbejder vi en rapport med forbedringsmuligheder. Alt sammen gratis. Efterfølgende kan vi implementere tekniske ændringer på en måde, så de er omkostningsneutrale fra dag ét.

Kommunen håber at få alle med
Borgmester Arne Sigtenbjerggaard (V) ser frem til tirsdag den 7. august at overrække foreløbige diplomer og mærkater til de første syv butikker, der er på vej mod certificering.

– Klimabutik er en ny måde at tænke offentligt-privat samarbejde på, og projektet er meget målrettet. Den enkelte butik kan hurtigt komme i gang med at hente store energibesparelser, og jeg håber, at de første deltageres positive erfaringer vil få mange flere i detailhandlen til at gå med, siger han.

Vejle som energirigtigt brand
Dorthe Bjerre, City Brand Manager hos Vejle Kommune, lægger samtidig vægt på den præferenceskabende og salgsfremmende effekt af certificeringen.

– Projektet er ikke alene til fordel for miljøet og forretningernes bundlinje, men bidrager samtidig til at brande Vejle positivt som handelsby i regional sammenhæng, i takt med at flere og flere butikker kommer med. Det er også nærliggende at forvente, at miljøbevidste forbrugere vil foretrække at handle hos de butikker, der med klistermærke på facaden angiver at være klimacertificerede.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064