23948sdkhjf

Nordjysk tøjfirma 10-dobler overskud efter norsk ekspansion og B2B-sats

På imponerende vis er det lykkedes for det nordjyske tøjfirma Message A/S at løfte både omsætningen og indtjeningen ganske markant sidste år. 

- Vi er stolte af resultatet. De fleste af vores forretningsben er gået fra fornuftigt til rigtigt godt, siger Carsten Wøhlk Lauritsen, hovedaktionær og direktør, Message A/S, der står bag mærkerne MbyB og Global Funk samt butikskæden Message.

Selskabets resultat efter skat blev 10 gange så stort i 2021 som året før. Det blev løftet til 20 millioner kroner, hvilket er selskabets bedste nogensinde.

Stor vækst i Norge

Resultatet skyldes blandt andet betydelig vækst i Norge, hvor Message A/S har etableret sig med seks fysiske butikker i Oslo-området, b2b-salget er også øget til flere store e-commerce aktører som Zalando, Boozt, Next og About You. 

Message A/S havde 10 millioner i overskud i 2017. Så døde væksten ud under corona, hvor Message dog stadig havde beskedne overskud trods store udfordringer med lange leveringstider, høje fragtpriser, periodevise tvangslukninger af fysiske butikker og sygdomsperioder.

- Det var en stor præstation at få sorte tal i coronaperioden. Vi oplever fortsat momentum på vores brands, vores b2b-forretning sælger også godt til en række online-virksomheder, siger Carsten Wøhlk Lauritsen.

Åbner i klynger

Message A/S har seks fysiske butikker i Norge og 23 i Danmark. De har planer om yderligere et par butikker i Oslo. Inden for de næste år vil de etablere sig syd for grænsen i en af de store byer, eksempelvis Düsseldorf, Berlin, München, Hamborg eller Amsterdam.

Når selskabet åbner nye butikker, skal de ligge i såkaldte klynger, altså flere butikker tæt sammen i større byer, ganske som i Norge.

- Fremadrettet åbner vi kun butikker i clusters (klynger), det har fungeret supergodt i stor-Oslo, siger Carsten Wøhlk Lauritsen.

Ekstreme fragtpriser

Fremtiden byder fortsat på corona-relaterede udfordringer for Message A/S. 

80 procent af produktionen ligger i lavtlønslande som Kina, Indien og Vietnam.

Fragtpriserne herfra er blevet ekstremt høje.

- Vi havde haft et resultat, der var mindst 10 procent højere, hvis ikke fragtpriserne var så høje, siger Carsten Wøhlk Lauritsen.

Lange leveringstider

Ekstremt lange leveringstider gør også produktionen i Østen problematisk. Her er den samlede produktions- og leveringstid tre-fem måneder, hvilket gør det svært at agere hurtigt i takt med skiftende moder.

Dele af produktionen har Message A/S rykket til blandt andet Tyrkiet og Bulgarien. Det er en tendens, der vil fortsætte, men det er umuligt at rykke løntunge produktioner som overtøj og komplicerede kollektioner til Europa.

For dyrt i Europa

- Vi er meget stærke på overtøj i Europa. Det ville være alt for dyrt at producere det på nærmarkedet, men lette kjoler, bukser og t-shirts vil vi i stigende grad flytte noget af produktionen, siger Carsten Wøhlk Lauritsen.

Det er dog ikke kun prisen, der afgør, hvor produktionen foregår. Message A/S har mangeårige samarbejder med samarbejdspartnere i Østen, der har stort knowhow og masser af kvalificeret arbejdskraft, som de ved opfylder de strenge kvalitetskrav, det nordjyske tøjfirma stiller.

Faldende tillid

En anden udfordring er det faldende forbrugertillidsindeks. Ifølge Danmarks Statistik ligger det pt. på -21, hvilket er det laveste niveau de seneste 14 år. 

Tallet var meget positivt for få måneder siden, men er styrtdykket siden krigen brød ud i Ukraine. Tallet indikerer, at forbrugerne ser meget negativt på fremtiden og derfor holder på pengene til skade for omsætningen hos virksomhederne:

- Når forbrugertilliden falder, bliver tøjbranchen typisk ramt. Jeg tror dog, vi har spredt vores aktiviteter så meget og har en stærk kollektion og et så stærkt team, at vi ikke kommer til at mærke det i så høj grad, siger Carsten Wøhlk Lauritsen.

Message A/S venter sig en årlig vækst på 10-15 procent fremadrettet, både digitalt og i fysiske butikker. Onlinesalg udgør pt. 30 procent af den samlede omsætning.

Message A/S
mio. kr. 2021 2020
Bruttofortjeneste 90,7 70,9
Resultat af primær drift 25,7 3,5
Resultat før skat 25,0 2,9
Årets resultat 20,5 2,0
Balancesum 108,9 94,6
Egenkapital 61,8 45,1
Antal ansatte 138 148
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2021.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079