Danskerne fravælger e-butikker for manglende klimahensyn: - Det er en dealbreaker
Der kan godt være fidus i at tænke bæredygtighed ind i sin forretning. Både for klimaet skyld, men også for bundlinjens skyld.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Pricerunner.
Her svarer 12 procent af de adspurgte, at de har fravalgt e-butkker på grund af "manglende omtanke for miljø og bæredygtighed." Ser man kun på de yngre kundegrupper i alderen 18-29 er tallet på 22 procent.
I den anledning peger forbrugeranalytiker hos Pricerunner, Katrine Barslev, på, at det kan blive en dyr fornøjelse, hvis man ikke følger med.
- Danskerne er verdensmestre i køb af økologisk mad, og alt peger på, at vi også bliver mere og mere bevidste, når det gælder resten af vores forbrug. Bæredygtighed vil helt enkelt blive en dealbreaker for mange virksomheder. Der er hård konkurrence i e-handelsbranchen, og det er enormt vigtigt med bæredygtige tiltag, og at den enkelte butik gør det nemmere at finde de grønne produkter, siger hun.
Pas på greenwashing
Kun 4 procent svarer i undersøgelsen, at de mener, at e-handlerne gør tilstrækkeligt for at tage ansvar for miljø- og klimaudfordringerne, og flere mener, at bæredygtighed er blevet et buzzword, som mange bruger, uden det nødvendigvis har hold i virkeligheden.
Det har RetailNews også ad flere omgange omtalt, blandt andet hos tøjmærket Lynæs, som har fravalgt brugen af netop det ord, fordi det er blevet udvandet.
Det har de også tænkt over hos Eventyrsport, fortæller direktør Lars Sejer Sørensen.
- Bæredygtighed er ikke den stærkeste side ved internethandel, men vi har alle et ansvar for at skubbe udviklingen i en mere holdbar retning. Vi oplever i stigende grad, at kunderne er interesserede i bæredygtighed og forventer af os butikker, at vi tager ansvar. Hos Eventyrsport har vi arbejdet på flere fronter, blandt andet med ansættelsen af en Sustainability Manager og en mærkningsordning, som skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge de mest miljøvenlige produkter. Det bliver et endnu større fokus i fremtiden, siger han.
Han lægger også vægt på, at det handler om at bevise, at man rent faktisk er bæredygtig, så man ikke beskyldes for greenwashing.
- Når et produkt er holdbart, er det automatisk mere bæredygtigt. Vi lægger stor vægt på kvalitet, for tingene skal holde til at blive brugt. Derfor promoverer vi også varer, der er mere bæredygtige end andre for eksempel de som har reelle certificeringer og mærkninger. Det får vi god respons på, siger Lars Sejer Sørensen.