23948sdkhjf

Succesfuld turnaround i Kelsen

Småkageproducenten var tæt på at runde 1 mia. kr. i omsætningen sidste år og sigter efter at runde 1,5 mia. kr. i løbet af få år.
Med en omsætning på 989 mio. kr. samt et resultat (EBITDA) på 115 mio. kr. kom småkageproducenten Kelsen særdeles fornuftigt ud af regnskabsåret 2011.

Og ambitionerne om at gøre det endnu bedre fejler ingenting.

- Vi satser på at nå en omsætning på 1,5 mia. kr. i 2016. Det skal vi nå organisk, og selv om det bliver svært, tror vi, at vi har fat i de rigtige ting, som kan rykke virksomheden, siger Brian Rønsholdt, der er adm. direktør i Kelsen, til Børsen.

Satser på kinesisk middelklasse
Han blev ansat i 2006, hvor en større turnaround skulle iværksættes. I årene fra 2005-2007 havde Kelsen røde tal for over 65 mio. kr. på bundlinjen, men i dag fremstår kageproducenten sundere end nogensinde.

- Det er en klassisk turnaround-proces, hvor vi har restruktureret forretningen og fundet en ny forretningsmodel. Det betyder, at vi har været gennem et stort batteri af tiltag med produktrationaliseringer, markedsprioriteringer, kunderationsaliseringer og selvfølgelig også måttet lukke nogle fabrikker desværre, siger Rønsholdt.

Han fortæller, at det især er den voksende kinesiske middelklasse, som skal bære den fortsatte vækst hos virksomheden med adresse i Nørre Snede.

- Vi har valgt at fokusere på udvalgte markeder, hvor Kina er et af dem. Vi har en lang historie i Kina, hvor vi er lykkedes med at positionere danske, smørbagte kager som en luksusgaveartikel, siger Brian Rønsholdt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.175