23948sdkhjf

Er dette begyndelsen på enden for papir-tilbudsaviserne?

Det er slut med den trykte Lidl-tilbudsavis i København. Dagligvarekæden Lidl har på baggrund af en omfattende test foretaget tilbage i efteråret 2021 besluttet, at københavnerne ikke længere automatisk modtager den trykte tilbudsavis. Det drejer sig i første omgang om mere end 162.500 husstande i København.

- Vi har længe haft et ønske om at fjerne tilbudsaviserne. Derfor valgte vi tilbage i oktober 2021 at køre en seks ugers testperiode, hvor vi fjernede den trykte tilbudsavis i blandt andet København. Testen er forløbet over al forventning, og vi har derfor trykket på knappen og kan offentliggøre, at tilbudsavisen ikke længere bliver sendt ud til alle københavnske kunder. Det gælder allerede fra denne uge, siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl.

Han tilføjer, at det er planen, at tilbudsavisen også fremover skal udfases i resten af landet.

Og det efterlader en med spørgsmålet, om dette kan være begyndelsen på enden for den trykte tilbudsavis, som vi kender den.

For et par år tilbage valgte Coop nemlig at droppe den fysiske tilbudsavis for Dagli'Brugsen. Og senest har Salling Group annonceret, at Netto i næste uge ikke har nogen papir-tilbudsavis.

Det begrunder landedirektør for Netto Danmark, Michael Løve, på LinkedIn med, at tilbudsaviserne ikke er klimavenlige, men erkender også en vis nervøsitet, fordi tilbudsaviserne er et effektivt middel til at nå kunderne.

Hos Coop er koncerndirektør Per Thau også positivt stemt overfor Nettos tiltag, omend han på LinkedIn også fremhæver, at Nettos tilbudsaviser nok er tilbage på gaden ugen efter.

Han råber derfor klimaministeren og en række klimaordførere op, fordi "danskerne handler på tilbudsaviserne, så der er brug for politisk handling, hvis vi skal skåne miljøet."

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062