Bilkas containershow havde opstartsvanskeligheder
På dagligvaremarkedet er der stor kamp og kunderne. For ikke nok med, at der skal konkurreres på pris, så bliver service og bekvemmelighed en mere og mere væsentlig faktor.
Hvor især onlinedagligvarehandlen er blevet mere udbredt og får en støt stigende skare af udbydere, så er der også andre platforme, hvor de klassiske dagligvaregiganter rør på sig.
Det er blandt andet hos Bilka. Her lancerede de for år tilbage deres Bilka To Go, hvor man kan bestille dagligvarer online og få dem læsset ind i bagagerummet ved et af de 18 varehuse landet over.
Men i fjor besluttede de sig for at gøre endnu mere ud af deres To Go-sats ved at lancere deres såkaldte pickup-stationer.
De har nu været i gang med forsøget i godt et halvt år, og det går fremad, fortæller Bilka-direktør Mark H. Nielsen til RetailNews.
- Der har været lidt startvanskeligheder, men vi har fået styr på det nu, siger Mark H. Nielsen.
Corona-forsinkelser
FAKTA - BILKA TO GO PICKUP
- Pickup-stationerne er indrettet i 40-fods containere.
- Kunder bestiller på nettet, indtaster en kode og lågen går op. Konceptet minder om pakkebokse.
- Der kan være cirka 65 ordrer i hver container.
- Systemet er udviklet af Cleveron fra Estland.
- Der er indtil videre seks lokationer: Rødovre, Køge, Holbæk, Fredericia, Tønder og Skejby.
- Fem nye lokationer er undervejs.
Mark H. Nielsen fortæller, at de stadigvæk er i et teststadie af, hvor meget de kan få ud af pickup-stationerne.
Der har været lidt problemer i opstartsfasen, og det første gik på, at det estiske firma Cleveron, der står for løsningerne med de automatiserede 40-fods containere, grundet corona-relaterede indrejseregler ikke kunne få lov at komme til landet.
Dermed blev lanceringen udskudt fra foråret og til ud på sommeren.
- Så vi var reelt set først klar til at teste fra august, fortæller Mark H. Nielsen.
Dertil fortæller han, at føromtalte startvanskeligheder blandt andet efterlod nogle kunder uden de varer, de havde bestilt.
- Der var nogle forskellige udfald i den første periode, blandt andet var der nogle tilfælde, hvor lågerne ikke åbnede, siger Mark H. Nielsen, der dog forsikrer, at de har fået rettet op de fejl, der lå til grund for problemerne.
Tættere på kunderne
Selvom pickup-stationerne fortsat er i en test-fase, så tør Mark H. Nielsen allerede sige, at det ser ud til, at der er noget at komme efter.
For helt grundlæggende er idéen med de indtil videre seks pickup-stationer at komme tættere på forbrugerne. I et interview med RetailNews i fjor kunne Mark H. Nielsen berette, at Bilka rent faktisk ønskede at åbne flere varehuse landet over. Men grundet strikse lokalplaner, der især i mindre kommuner modsætter sig hypermarkeder som Bilka, kan det være svært at få lov at bygge, fordi man frygter, at den øvrige handel i området vil blive svækket af en Bilka.
Det er i lyset af den konstatering, at man valgte at etablere pickup-stationer, som indtil videre ligger i Rødovre, Køge, Holbæk, Fredericia, Tønder og Skejby.
Mark H. Nielsen fortæller, at det gik lidt sløjt i starten af den årsag, at “sommeren er et dårligt tidspunkt at starte, fordi mange er på ferie”.
Ikke desto mindre er der kommet godt gang i pickup-stationerne.
Han peger på, at det i høj grad er de stationer, der ligger mere centralt i byerne, som klarer sig godt, mens de, der ligger længere ude, ikke er helt så succesfulde.
Men det har også fra starten været planen netop at teste af, hvor det giver bedst mening at placere dem, hvorfor de heller ikke drager nogle større konklusioner endnu.
Til gengæld er kundernes indkøbsmønstre kommet en smule bag på Mark H. Nielsen og Bilka.
- Vores stationer kan indeholde 65 ordrer ad gangen, og det er en smule mindre, end vi havde regnet med. Men det skyldes primært, at kurvene er større per indkøb, end vi havde troet.
Men det har de også en løsning på.
- Der kan være 65 ordrer per “tidsslot”, og indtil videre er der kun ét per dag, men tanken er, at vi på sigt udvider, så der er afhentning på to forskellige tidspunkter af dagen, så der kan være flere ordrer, lyder det fra Mark H. Nielsen.
Flere pickup-stationer
Når efterspørgslen lader til at være der, så er der heller ikke tvivl om, at Bilka To Go også gerne vil udvide med pickup-stationer andre steder i landet.
De forventer at udrulle fem yderligere pickup-stationer landet over i samarbejde med Cleveron. Men det handler også om en afvejning af, hvornår man i sidste ende kan komme til at stjæle kunder fra Salling Groups øvrige kæder.
- Det her er jo en måde at komme tættere på kunderne, men det er klart, at der altid er en risiko for, at vi kommer til at tage kunder fra vores andre kæder, siger han med vægt på, at det også er en faktor, der spiller ind i forhold til, hvor pickup-stationerne skal placeres.
Men indtil videre har det ikke været et stort problem.
- I Holbæk ligger vores pickup-station tæt på en Netto, men der klarer de begge sig godt, men vi vurderer fra gang til gang, om de vil tage for meget omsætning væk fra vores eksisterende forretninger i området.
Svært at konkludere
Samlet set ser Mark H. Nielsen altså pickup-stationerne som en god forretning, som der er potentiale i. Han har dog svært ved at sætte nogle konkrete tal på, hvor godt det egentligt går. Blandt andet også fordi det trods alt drejer sig om en relativt kort periode, som de har været i brug i.
- Men Bilka To Go generelt udgør 12 procent af den samlede fødevareomsætning i Bilka, siger han.
Det tal var året før 10 procent. Om fremgangen skyldes tilføjelsen af pickup-stationerne er derfor svært for ham at konkludere, men på trods af det er han fortrøstningsfuld.
Han er dog også skeptisk i forhold til at udtale sig om andet end den nærmeste fremtid, når det kommer til en øvrig udrulning af pickup-stationerne.
- Det er svært at sige, hvor stort potentialet er, for vi er stadig i en testperiode, så det er svært at sætte tal på, hvor mange der vil kunne være i hele Danmark fremover, slutter Mark H. Nielsen.