23948sdkhjf

Dagrofa kaster 450 millioner efter købmænd

RetailNews har ad flere omgange kunnet fortælle om Dagrofa-koncernens planer for at vinde markedsandele tilbage fra de evige konkurrenter hos Salling Group og Coop.

Det indebærer blandt andet en tre-årigt som skal styrke kundeoplevelsen og øge digitaliseringen. Med et samlet beløb på 1,1 milliard kroner er det en stor investering, de står overfor, og strategien omhandler blandt andet også etableringen af en række borgerdrevne butikker.

Og nu løfter de lidt af sløret. Her kan kædedirektør for Spar, Min Købmand og Let-køb, Esben Keller, fortælle til Børsen, at 450 millioner kroner af det afsatte beløb skal investeres i butiksnettet.

Det betyder, at de vil bruge penge på moderniseringer af nuværende butikker, mens at man også vil implementere en franchise-model til nyåbninger af butikker.

Det sker med øje for, at det kan være svært at lokke købmænd til at åbne eller overtage forretninger, som ikke nødvendigvis er sikre på at tjene penge og som man således hænger på, hvis det ikke kan løbe rundt.

På CBS er forsker i detailhandel Mogens Bjerre umiddelbart positiv overfor Dagrofas planer og ser det som en mulighed for at vinde markedsandele tilbage.

- Det er et forsøg på at tage en ledig position. Hverken Salling Group eller Coop dyrker det lokale ret meget. Coop har gjort det lidt, men i mine øjne er det en åben position. Det giver god mening og giver mulighed for at få noget ud af den romantiske drøm om den lokale kendte købmand. Udfordringen er, om de lokale kan leve op til at være franchisetager eller selvstændige købmænd. Det kan blive svært og bliver interessant at følge. Det kræver, at du finder nogle, der har lyst til at spille den rolle i det lokale miljø, siger Mogens Bjerre til avisen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105