23948sdkhjf

Danske dagligvarer dyrest i EU-test

De danske dagligvarer er 4-6 procent dyrere end i seks øvrige EU-lande, viser ny analyse, som tager højde for både dansk tilbudskultur og velstand samt fraregner moms og afgifter.
Konkurrencen mellem de danske dagligvarebutikker er ikke hård nok, og derfor har Danmark de dyreste dagligvarer i Europa.

Sådan lyder en af konklusionerne fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som i dag offentliggør analysen ”Tilbudskultur i dagligvarehandlen”, hvor priserne i Danmark er sammenlignet med Belgien, Finland, Frankrig, Italien, Nederlandene og Tyskland af EU’s statistikorganisation, Eurostat.

Den viser, at de danske dagligvarer er 4-6 procent dyrere end gennemsnittet blandt de syv lande, når man fraregner moms og afgiter samt korrigerer for velstand i form af de høje danske lønninger og endelig tilbud, som Danmark har klart flest af på dagligvareområdet.

- Vi har tidligere konstateret, at prisniveauet på dagligvarer i Danmark er højt. Den særlige danske tilbudskultur forklarer en del af prisforskellen, men langt fra det hele. En prisforskel på fire til seks procent indikerer, at effektiviteten og konkurrencepresset i Danmark ikke er på niveau med andre lande, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

Jagt tilbud og skab konkurrence
Hun opfordrer derfor forbrugerne til at udnytte og opsøge de gode tilbud, så de europæiske prisforskelle derved udlignes.

- For den enkelte forbruger er en aktiv og opsøgende adfærd en afvejning af besparelsen på et tilbud sammenlignet med den tid, det kræver at finde det. Hvis forbrugerne handler i de butikker, der tilbyder de bedste varer til prisen, fremmer de konkurrencen. Det giver bedre udvalg og lavere priser, siger Agnete Gersing.

Fakta: Tilbudskultur i dagligvarehandlen
De danske priser er ifølge Eurostat 23 procent højere end gennemsnittet af syv EU-lande (Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Italien, Nederlandene og Tyskland). Efter korrektion for moms og afgifter er priserne 10 procent højere. Og efter korrektion for, at tilbudskulturen er stærkere i Danmark end i de øvrige lande i sammenligningen, er danske priser 7-9 procent højere. Danske priser er 4-6 procent højere efter korrektion for, at danske lønninger er højere som følge af højere velstand.



Note: Eurostatpris kaldes også bruttopris og pris uden moms og afgifter kaldes også nettopris. Beregningen af bruttoprisen og nettoprisen er beskrevet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2011), ”Dagligvaremarkedet”, Konkurrence- og Forbrugeranalyse 06/11, juni 2011.

Kilde: Eurostat, OECD, Nielsen for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og egne beregninger.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11