Året der gik: Tomas Pietrangeli fra Dagrofa
2021 lakker mod enden, og inden længe bliver der sat punktum for et år, hvor hverdagen i højere grad end i fjor har vendt tilbage til normalen, men hvor en coronapandemien stadig har spøget i kulissen.
Og så er spørgsmålet, hvordan de store kæder ser tilbage på 2021, hvad man kan tage med til 2022 og hvad forventningerne til næste år er.
RetailNews har spurgt en række ledere fra nogle af branchens største spillere om deres tanker og overvejelser.
Her er det topchef i Dagrofa, Tomas Pietrangeli, der kigger frem mod et 2022, hvor Dagrofas treårige strategiplan, Stærkere Sammen, skal føres ud i livet.
Hvad var det væsentligste i 2021 set med dine øjne?
Det væsentligste for Dagrofa i 2021 er afslutningen på vores fælles strategi og rejse Stærkere Sammen, som er et vigtigt vendepunkt for os, hvor vi forventer at få sorte tal på bundlinjen, selvom det stadig er for tidligt at sige med sikkerhed. På trods af, at corona også i 2021 har været årsag til en vis usikkerhed, er vi fortsat vækstet, og vores foodserviceforretning har rejst sig hurtigt ovenpå nedlukninger i 2020. Vi har udvidet butiksnettet og vundet markedsandele, hvilket viser, at vores koncepter til kunderne er stærke. Vi har været med til at sætte fokus på nødvendigheden og vigtigheden af en lokal købmand i landdistriktsområderne - en agenda vi selv bakker op om med det samfundsløfte, vi afgav i 2021, om at åbne flere dagligvarebutikker med mindst 600 indbyggere, hvis opbakningen er der. Alle disse aspekter har været med til at opsummere et afgørende strategi-år for Dagrofa, hvor vi for alvor har skullet vise, at vi har en plads på markedet.
Er der en lektie - positiv eller negativ - du tager med dig ind i det nye år?
Det har været meget positivt at se styrken af lokale fællesskaber rundt om i Danmark i forbindelse med pandemien, og hvordan den lokale købmand mange steder har været omdrejningspunktet for disse fællesskaber. Dertil er madkulturen blevet styrket – der er i min tid, hvor der har været mange andre begrænsninger, kommet ekstra fokus på fødevarer og samværet omkring det gode måltid. Det er vi meget optimistiske omkring, da vi er på en mission om at bygge Danmarks bedste madmarked – med fokus på inspiration og spændende fødevarer.
Hvad bliver det vigtigste fokusområde for dig og din virksomhed/organisation i 2022?
- Vores vigtigste fokusområde i 2022 bliver at få skudt vores nye strategi Fremgang Sammen godt i gang. Vi skal gå fra en strategiperiode, hvor fokus har været på at effektivisere interne processer til en langt mere offensiv og mere kundevendt strategi, hvor vi går efter at skabe den bedste digitale madoplevelse for kunderne, vinde kategoripositioner og udvide butiksnettet yderligere. Det kræver en stor fælles indsats på tværs af detail, logistik og foodservice, og med de mange mål, vi har nået her i slutningen af Stærkere Sammen strategien, er motivationen i Dagrofa allerede høj. Og vi glæder os til at tage hul på 2022.