23948sdkhjf

10 veje til loyale kunder – Del 10

Læs de gyldne råd til, hvordan fødevarevirksomheder i fremtiden bliver endnu bedre til at skabe relationer til kunderne.

Hvordan får og fastholder man loyale kunder?

Det spørgsmål forsøgte Cathrine Frederiksen, der er uddannet kaospilot og har sit eget rådgivningsfirma ved navn Tomo, at besvare på Foodexpo 2012. Hun har boet i Canada i et halvt år og i samarbejde med designfirmaet Idea Couture lavet research på temaet.

RetailNews har bedt Cathrine Frederiksen om at opsummere de 10 gyldne råd med konkrete eksempler.

Dagens råd er det sidste i rækken, men de ni foregående kan findes nederst i artiklen.



10. Gør dem til leverandører


En meget progressiv blomsterforhandler i Canada har gjort noget smart for at optimere forretningen. De spørger kunder med udyrkede haver, om de må så blomster i deres haver; kunderne skal ikke
røre en finger, bare lægge jord til, og butikken sørger for plejning og pasning. Når blomsterne er på deres højeste, sælges ca. 90 procent i butikken og ca. 10 procent får kunden, som har lagt jord til.

Ved at gøre kunderne til deres underleverandører har de ikke bare en bedre forretningsmodel i og med de ikke betaler for leje af jord, men også flere loyale kunder, da de føler ejerskab over butikken. Gartnerne har
mulighed for at opbygge stærke relationer med kunderne, da de jo er i deres haver. Smart.

Kunde-ejede virksomheder tilbage på mode
Eksempler på hvordan forbrugere bliver involveret i forretninger vinder indpas i flere lande. Andelsejede virksomheder er blevet moderne igen, og i det hele taget spår store trendhuse at vi som forbrugere også er interesserede i hvad der sker på den anden side af disken.

Stærke ambassadører
Modellen skaber tættere relationer hele vejen rundt i fødekæden. Det er en ny måde at tænke forbrugere på. De får stor indsigt i, hvordan deres varer bliver produceret og hvordan forretningsgangene i øvrigt fungerer. Ved at involvere kunderne bliver en virksomhed nød til at leve op til høje standarder, og har på den måde stor mulighed for stærk autentisk branding. Virksomheden får flere kontaktpunkter med deres kunder og har på alle måder lettere adgang til informationer om deres behov.

Vend tingene på hovedet
Brug eksemplet som inspiration til nye forretningsmodeller, hvor der er tættere samspil med kunderne. Hvis man skal gøre det, skal det hele vendes på hovedet og der skal træffes modige beslutninger. For det her er ikke en smart fidus, det er en måde man kan strukturere sin forretning på.

Test med pop-up shops
Kom i gang med at hyre kreative hjerner, som kan udforske og finde på bæredygtige og nytænkende forretningsmodeller, som involverer kunderne. En god måde at eksperimentere med nye forretningskoncepter og modeller er ved at åbne “pop-up” shops. En pop-up shop er en butik, som åbner i en midlertidig periode og enten har til formål at skabe opmærksomhed omkring et brand eller teste et nyt forretningskoncept. Pop-up shops kan være en god måde at teste nye ideer, da man har en reel og direkte kontakt med målgruppen. Man kan også være heldig at fange pressens opmærksomhed med et nyt koncept og hvis man sælger noget i butikken, kan udgiften gå i 0,-

Læs mere i serien "10 veje til loyale kunder":
1. Skab minder for dine kunder
2. Giv dem en fællesskabsfølelse
3. Gør dem til bedre mennesker
4. Del din risiko med dem
5. Giv dem en platform
6. Tag med dem hjem
7. Forkæl dem!
8. Vær hvor de er
9. Gør deres liv lettere

Tomo er et innovationsbureau med speciale i trendspotting og konceptudvikling indenfor fødevareindustrien. De hjælper kunder med at udvikle nye forretningsideer, produkter og services. Se mere på www.tomoland.dk.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084