10 veje til loyale kunder – Del 9
Læs de gyldne råd til, hvordan fødevarevirksomheder i fremtiden bliver endnu bedre til at skabe relationer til kunderne.
Hvordan får og fastholder man loyale kunder?
Det spørgsmål forsøgte Cathrine Frederiksen, der er uddannet kaospilot og har sit eget rådgivningsfirma ved navn Tomo, at besvare på Foodexpo 2012. Hun har boet i Canada i et halvt år og i samarbejde med designfirmaet Idea Couture lavet research på temaet.
RetailNews har bedt Cathrine Frederiksen om at opsummere de 10 gyldne råd med konkrete eksempler.
Hendes to sidste råd bliver publiceret i dag, tirsdag, og på torsdag, så følg godt med.
9. Gør deres liv lettere
Selv de mest basale ting, vi har omkring os, kan re-designes til at gøre vores liv endnu nemmere, hurtigere, sundere og smartere.
En designer beviser dette med denne nye type pizzaæske, som man kan dele op, så man har 4 tallerkner og kan spise med sine venner. Resten af boksen kan man bruge til at gemme det sidste stykke i - hvis der dog er noget tilbage!
Plads til nytænkning
Pizzaæsken er et godt eksempel på, hvordan der i alle led af en kundeoplevelse er plads til nytænkning. Næsten alle pizzaæsker i Danmark ser ud på samme måde, og det er nærmest blevet så standardiseret, at vi ikke overvejer, at det kan være anderledes.
Men det kan det. Det kan både være bedre for miljøet, bedre for mennesker og bedre for forretningen. Den re-designede pizzaæske skaber mindre emballagespild og understøtter social spisning. Oven i købet opfordrer den kunden til at dele den usunde vare, så man kan også argumentere for at pizzaæsken gør folk sundere. Om den er en god forretning kan man sætte spørgsmålstegn ved i den sammenhæng.
Optimer kundeoplevelsen
Hvis man tænker på kundeoplevelsen som en helhed, kan man finde mange punkter, hvor man kunne optimere og re-designe oplevelsen til det bedre. Det kunne også være ventetiden når man henter pizzaen, eller måden man bestiller den på, man kunne kaste sig over.
Sæt gang i de kreative hjernemuskler
Kortlæg kundernes oplevelse skridt for skridt:
Hvordan interagerer de med din virksomhed? Undersøg på hvilke punkter deres oplevelse kan forbedres. Når du har fået sat fokus på, hvad der med fordel kan re-designes, sæt da de kreative hjernemuskler i gang med at udtænke løsninger.
Løsninger, som vil gøre kundernes oplevelse bedre, behandle miljøet godt og styrke din forretning.
Win win win.
Læs mere i serien "10 veje til loyale kunder":
1. Skab minder for dine kunder
2. Giv dem en fællesskabsfølelse
3. Gør dem til bedre mennesker
4. Del din risiko med dem
5. Giv dem en platform
6. Tag med dem hjem
7. Forkæl dem!
8. Vær hvor de er
Tomo er et innovationsbureau med speciale i trendspotting og konceptudvikling indenfor fødevareindustrien. De hjælper kunder med at udvikle nye forretningsideer, produkter og services. Se mere på www.tomoland.dk.