23948sdkhjf

Konkurrenter truer Dansk Supermarkeds stjernestatus

Uden at vokse tjener Dansk Supermarked stadig bedst i Danmark, men Coop forbedrer sig, og Rema 1000 stryger ind i dagligvarekoncernernes superliga
Dansk Supermarked har i mange år stået som landets mest succesrige dagligvarekoncern med konstant voksende markedsandele og en indtjening, der gav konkurrenterne baghjul, så det var til at forstå. Overskuddet i Dansk Supermarked er stadig markedets største, men siden slutningen af 00'erne er fremmarchen gået ned i tempo - endda så meget, at Dansk Supermarked i 2011 måtte nøjes med at bevare markedsandelen efter et mindre omsætningsfald.

Efter at alle de fire største dagligvarekoncerner i Danmark har afleveret deres årsrapporter for 2011 er det muligt at identificere årets vindere og tabere i det større billede.

Dansk Supermarked fører fortsat på driftsresultatet, men Coop Danmark forbedrer sig sammen med brugsforeningerne år for år - og Coop-systemets samlede driftsindtjening på små 800 mio. kr. er nu ikke længere under halvdelen af hovedkonkurrentens, når man ser isoleret på det danske marked.

Fra Coop er der langt ned til Rema 1000 og Dagrofa, hvad der dels siger noget om størrelsens betydning for mulighederne for at tjene godt på dagligvarehandel, dels "mangler" der for Dagrofas vedkommende en del indtjening i detailleddet, før tallene er fuldt sammenlignelige.

Læs årsrapport-analysen i Dansk Handelsblad.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203