23948sdkhjf

Genåbning lægger dæmper på nethandlen

Mens det seneste halvandet års nedlukninger har taget hårdt på den fysiske detailhandel, så har e-handlen haft kronede dage. Det er næppe en overraskelse. Nu har samfundet efterhånden længe været genåbnet, hverdagen er mere og mere tilbage.

Og så må man vel forvente, at det også betyder, at det ser bedre ud for de fysiske butikker? Umiddelbart er svaret ja.

I hvert fald hvis man kigger på en ny undersøgelse fra CRM-virksomheden Salesforce.

Stigning i fysiske butikker

Her viser tallene, at onlineomsætningen for virksomheder i Norden voksede med 8 procent i andet kvartal. Pænt, men ikke i nærheden af de 89 procent som var tilfældet i første kvartal, mens der det seneste år ikke har været et kvartal, hvor væksten lå under 40 procent.

I forhold til antallet af ordrer, så var der faktisk et fald. Her var der i andet kvartal 10 procent færre ordrer end i samme periode sidste år.

Ifølge Salesforce hænger det sammen med en stigning i den fysiske detailhandel i samme periode. Her oplevede butikkerne en stigning i omsætning på 6,2 procent sammenlignet med andet kvartal i fjor.

- Den relativt beskedne vækst i onlinesalget i andet kvartal viser de første tegn på, at e-handelsboomet er begyndt at stabilisere sig, og at kunderne er vendt tilbage til butikkerne. Men samtidigt bekræfter stigningen også, at de ændrede forbrguervaner, der blev dannet under pandemien, er kommet for at blive på et nyt og højere niveau, siger landechef for Salesforce i Danmark, Jacques Soelberg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156