23948sdkhjf

Carlsberg lancerer alkohollimonade

En ny alkoholsodavand skal erobre markedsandele fra blandt andre Bacardi Breezer og Smirnoff Ice.
Carlsberg lancerer nu en alkoholholdig sodavand, som skal erobre markedsandele fra blandt andre Bacardi Breezer og Smirnoff Ice.

Garage Hard Lemonade er navnet på drikken, som er udviklet efter amerikansk forbillede, og rammer handlen i dag. Den beskrives som ”mere bitter og mindre sød” end de ciderprodukter, Carlsberg i forvejen har på markedet.

Ifølge marketingdirektør i Carlsberg Danmark, Kirsten Ægidius, havde markedet for spiritusbaserede alkoholsodavand i 2010 en værdi af cirka 60 mio. kr., hvoraf Carlsberg allerede i år ønsker at sætte sig på 10 procent.

Samme afgift som cider
Kategorigruppechef i Coop Danmark, Kenn Thomsen, siger til TV2/Finans, at det er et segment i fremgang. I 2011 gik de spiritusbaserede færdigmixede drinks på flaske og dåse frem med 60 procent.

Samlet set er markedet for alkoholsodavand dog faldet som følge af en stor nedgang i cidersegmentet, der blev hårdt ramte af afgiftsforhøjelserne i 2010.

Carlsberg vil lancere Garage Hard Lemonade i Finland foruden Danmark, hvor den beskattes med samme afgiftssats som cider. Det vil sige 11,40 kr. pr. liter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093