23948sdkhjf

Sportmasters onlineplan: Butikker og onlinehandel skal snakke sammen

Med et 2020, der på trods af et negativt årsresultat har givet blod på tanden for Sportmaster, er forhåbningerne til 2021 og fremtiden store.

Det er blandt andet på baggrund af en oprydning af de underskudsgivende butikker, har administrerende direktør Andreas Holm fortalt til RetailNews.

Men det handler også om en ny satsning på onlinedelen, der fremover skal fungere bedre i samspil med de fysiske butikker i storcentre og på handelsstrøg.

Nedlukning betød ny onlineplan

Som mange andre virksomheder var 2020 et år, hvor en stor del af omsætningen skulle hentes online, og det var især tilfældet for Sportmaster, da mange af deres forretninger ligger i storcentre, der som bekendt var lukkede i længere perioder end den resterende detailhandel.

- Da vi kom tilbage 4. januar i år og så, at vi kiggede ind i en lang nedlukning, der begyndte vi at sætte kraftigt fokus på udvikling af vores onlinebutik med blandt andet ShipFromStore og Click&Collect, siger Andreas Holm.

Det resulterede i en ny plan for onlinedelen.

- Det er en gennemgribende gennemgang af hele onlineforretningen: hvordan vi arbejder med kampagner, rabatter og løfter til kunder. Vi sikrer, at vi er mere relevante, vi har ændret navigationen, og arbejdet med prissætning, udbud, relevans i navigationssituationen og så videre.

- Det gør, at vi har solgt flere varer uden at skulle presse varerne ud ved prisbudskaber, og det har givet en vækst på flere hundrede procent på bundlinjen på vores online-butik, siger Andreas Holm.

Tror på vedvarende online-salg

Men hvordan kan du vide, at jeres øgede online-salg ikke bare er et produkt af nedlukninger og de manglende muligheder for at købe i forretningerne?

- Det vi fokuserede meget på var at skabe samspil mellem butikker når de var lukkede og vores onlinebutik. Vi er er blevet langt mere driftsstabile, hvor det ikke kun handler om at det er kampagner og rabat, der driver kundernes lyst til at handle hos os online, men at det er relevans, vareudbud og så videre, der gør, at kunderne kommer.

- For jo, hvis det kun var en vækst i toplinjen, så kunne man være bekymret for, at det ikke ville være længerevarende effekt, siger Andreas Holm.

Butikker del af DNA

En anden del af den nye plan kommer til gå på, at butikker og onlinebutik skal snakke sammen bedst muligt.

- Vi kigger ind mod en 2025-plan, hvor omniandelen, altså hvor samspillet med om en vare bliver solgt online og hentet i butik eller bestilt i butik og leveret hjem, udgør 50% af forretningen.

 Så det handler om at få samspillet mellem fysiske forretninger og online til at fungere?

- Ja, lige præcis. Ligegyldigt hvor du møder os henne, så skal du have fuld adgang til det fulde sortiment. Vi har skiftet omniplatform ud i butikkerne og investeret i en helt ny tabletløsning, hvor kunderne kan vælge mellem hvad der er i den givne butik og andre butikker. Og på den måde få fuldendt købet, uanset hvilken forretning, de står i. 

For det er vigtigt for Andreas Holm at understrege, at Sportmaster ikke kommer til at være en kæde, hvis fokus ligger primært på internethandlen.

- Grundlæggende skal vi fortsætte med butikker. Vi ønsker, at en stærk del af vores DNA fremover skal være den nærhed, som vi kan skabe via vores kundeklub, via butikkerne og via vores TeamSport-setup.

- Vi skal fokusere på, at det vigtigste ikke er om man handler online eller i butik, men at man skal kunne komme ned og få et godt råd, god vejledning og løbestilsanalyse i vores butikker i alle de største byer i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083