3F-konflikt mod Nemlig.com indledt med demonstration
Et par snese 3F-medlemmer var fredag morgen mødt op med både røde faner og kaffe foran Nemlig.coms hovedindgang i Brøndby for at markere starten på 3F's varslede konflikt mod Nemlig.coms underleverandører.
Konflikten omhandler de chauffører, der ifølge onlinesupermarkedet er ansat som selvstændige underleverandører, men som Arbejdstilsynet mener reelt er under et ansættelsesforhold med virksomheden.
- Vi har forsøgt at skabe ordnede forhold for de chauffører, der bringer ud for Nemlig.com, men det er ikke lykkedes, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport, til RetailNews.
Konflikten betyder i første omgang, at Nemlig.coms kunder i Jylland og på Fyn kan risikere endog meget lang leveringstid på deres varer, da chaufførerne, som kører de store lastbiler til og fra lageret i Brøndby, er de første, som indgår i konflikten. 137 vognmænd har indtil videre fået tilsendt konfliktvarsel af 3F.
Venter snarlig løsning
Jan Villadsen peger på de muligheder, fagforeningen under forårets møder har fremlagt for Nemlig.coms ledelse i forsøget på at finde en løsning. De handler om forskellige måder at implementere overenskomst for de personer, der bringer varer ud på vegne af Nemlig.com. Han noterer sig, at Nemlig.com igen fredag har udsendt en pressemeddelelse med en række forbedringer for chaufførerne.
- Der er konflikt hver dag, til der er en løsning. Og jeg går ud fra, der snart er en løsning. Som regel, når folk skiller sig ud og stiller sig uden for reglerne, og det kommer i fokus, løser det sig ret hurtigt, siger han.
Der er tale om en sympatikonflikt, der omfatter alle medlemmer af Fagbevægelsens Hovedorganisation, som gradvist over de kommende dage og uger kan blive involveret i konflikten, hvis der ikke findes en løsning inden.
"Umoderne" tilgang til arbejdsmarkedet
Nemlig.com har i månedsvis været i vælten, fordi dokumentation fra blandt andre Arbejdstilsynet, Københavns Kommune og Politiken har vist problematiske arbejdsforhold for både de overenskomstansatte medarbejdere på pakkelageret i Brøndby og for chaufførerne, der bringer ud på vegne af Nemlig.com og Intervare, som driver samme koncept i kommunalt regi.
Flere virksomheder slår sig op på at drive en Amazon-model, hvor chauffører på papiret ikke er ansat af virksomheden, men blot leverer som selvstændig vognmand. Kritikere siger, at tiden er løbet fra den danske model, men det giver Jan Villadsen fra 3F ikke meget for.
- Det nye arbejdsmarked, de (virksomheder som Nemlig.com, red.) skaber, er at fralægge sig ethvert ansvar. Sådan var det for 80 år siden, men sådan er arbejdsmarkedet ikke i Danmark. I dag har vi en 37-timers arbejdsuge, ansættelseskontrakt osv. Der er intet smart og moderne ved det, det er bare pakket ind i, at man kan gøre det i en app, siger han.
RetailNews har været i kontakt med Nemlig.com, som ikke ønsker at kommentere. Tidligere har onlinesupermarkedet dog både beskyldt kritikken for at være en smædekampagne og undskyldt for de kritisable forhold for chaufførerne.