Daloons overskud reduceret med 2/3
Fokus på produktudviklingsindsatsen, et spirende marked i både Storbritannien og Sverige samt produktnyheder skal bringe forårsrulleproducenten tilbage på sporet.
Samtidig blev omsætningen reduceret med 30 mio. kr. til 279,3 mio. kr. i 2011.
- Det er hovedsageligt tabet af en stor tysk detailkunde med et volumentab på cirka 10 %, der er årsag til omsætningstilbagegangen, siger administrerende direktør Hemming Van.
Stigende råvarepriser og faldende købslyst
Udviklingen i Tyskland var kendt allerede i slutningen af 2010, og der blev derfor tidligt i 2011 taget skridt til at afbøde de negative konsekvenser i videst muligt omfang, men det var ikke muligt at kompensere for hele nedgangen i produceret volumen.
Desuden har også Daloon kunnet mærke de store udsving i priser på virksomhedens hovedråvarer. De er fortsat store om end ikke så markante som tidligere år, men generelt er prisniveauet relativt højt.
Endelig har forbrugernes tilbageholdenhed smittet af på resultatet.
- Den ringe forbrugertillid i blandt andet Danmark har resulteret i en fortsat tilbagegang i totalforbruget af fødevarer samtidig med, at discounthandelen vinder markedsandele, og det kan ses på Daloons toplinje, siger direktøren.
Positive punkter i år
Han ser dog lyst på 2012, idet både Storbritannien og Sverige i 2011 viste en omsætningsfremgang. Der er håb om, at denne udvikling vil brede sig og fortsætte i 2012.
Samtidig satsede Daloon i løbet af 2011 på produktudviklingsindsatsen, hvilket betyder, at virksomheden i løbet af 2012 vil være i stand til at introducere mere konkurrencedygtige produkter på det vigtige tyske marked.
Endelig vil der i løbet af 2013 være nye produkter at finde på det danske marked.
Direktør Hemming Van opsummerer derfor resultatet for 2011 på fremadskuende vis:
- Resultatet for koncernen er ikke tilfredsstillende, men omstændighederne taget i betragtning, er ledelsen tilfreds med effekten af de opstramninger, der er blevet foretaget, konstaterer han.