Supermarkeder har snuppet førertrøjen - vender det om lidt?
Coronapandemien har givet supermarkederne tiltrængt medvind efter mange år i skyggen af discountsektorens heftige ekspansion.
I nu flere måneder har supermarkederne taget markedsandele fra discountkæderne, men skal man tro topcheferne i branchen, er det en stakket frist.
Flere af dem forventer, at kunderne på bagsiden af pandemien vil købe endnu mere discount.
- Trenden under corona har overrasket. Discount taber, mens supermarkederne vinder. Men jeg tror, at det vender igen. Folk falder tilbage i, hvad der er let og billigt. Og discount er oftest tættest på, siger Per Bank, øverste chef i Salling Group.
Også i Coop, der står bag bl.a. Fakta, Kvickly og SuperBrugsen, forventer man en snarlig normalisering.
- Corona har givet varehusene og supermarkederne et midlertidigt løft, men man må ikke overgøre trenden. Vi tror meget på supermarkeder fremadrettet, men discountbølgen stopper ikke her, siger topchef Kræn Østergaard Nielsen.
Ny indkøbsadfærd
I januar og februar i år har supermarkederne oplevet vækstrater på hhv. 13 og 10 procent sammenholdt med de samme to måneder i fjor. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Væksten i discountsektoren har været på 8 og 5 pct.
Under corona har forbrugerne i højere grad end tidligere planlagt deres indkøb. De har vægtet god plads og muligheden for at færdiggøre deres indkøb ét sted. Det taler til fordel for supermarkederne, som også kan lokke med flere specialvarer og oplevelser, som mange danskere har efterspurgt af mangel på alternativer.
Det store spørgsmål er nu, hvor meget denne adfærd hænger ved, når samfundet og grænserne for alvor genåbner?
- Ingen af os har kunnet komme ud at rejse, men så kan vi i stedet æde og drikke. Det kan godt være, at nogle af vanerne hænger ved, men det bliver et fladere marked fremadrettet, det gør det helt givet, siger Per Østergaard Jacobsen, lektor på CBS og ekspert i detailhandel.
Flere discountbutikker
Sikkert er det, at discountkædernes tabte markedsandele ikke har fået dem til at træde på bremsen. Tværtimod.
Med udsigt til ny kamp om kunderne fortsætter discountkæderne deres kraftige ekspansion med nye butikker over hele landet.
Salling Group har et mål om, at 520 Netto-butikker over en årrække skal blive til 600. Lidl ser plads til cirka 200 butikker i Danmark. Lige nu har kæden 133 butikker.
Også Aldi og Rema 1000 bygger nyt, og Coop er i fuld gang med at udrulle sin nye lavpriskæde, Coop 365, som med al sandsynlighed skal erstatte Fakta.
Discountkæderne herhjemme sidder på lidt over 40 pct. af det samlede dagligvaremarked. Netto er markedsleder efterfulgt af Rema 1000.