Overlader historisk ekspansionsplan til efterfølger
133 butikker skal moderniseres, og der skal åbne 8-10 nye butikker årligt, så Lidl inden for få år runder 200 discountsupermarkeder rundt om i landet. Det er ikke just en strategi i småtingsafdelingen, afgående Lidl-direktør Dirk Fust overlader til sin efterfølger, Jens Stratmann, der tiltræder 1. juli.
Den tyske discountkæde med de iøjnefaldende gule og blå farver har været på det danske marked siden 2005, og de seneste fem år har 41-årige Dirk Fust været ansvarlig for Lidl Danmark.
I den periode har han igangsat den største ekspansions- og konceptplan i kædens danske historie.
- Vi har nulvækst på det danske dagligvaremarked. Hvis vi vil vokse, skal vi tage kunder fra vores konkurrenter. Derfor er vi nødt til at tilbyde en bedre kundeoplevelse, har Dirk Fust tidligere udtalt til RetailNews.
Byggeboom
Indtil videre er 60 butikker omdannet til det nye koncept med mere fokus på ferskvarer og bake-off, en velassorteret vinafdeling og mere luft i gangene. Efter planen skal konverteringen af samtlige 133 eksisterende butikker være gennemført i løbet af et år.
Lidl er p.t. den mindste discountkæde i Danmark målt på antal butikker, men det er også ved at ændre sig. Udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen har travlt med at finde lokationer at åbne nye butikker, så man kan leve op til ambitionen om at åbne næsten et dusin nye lokaler årligt. Især de byer, hvor Lidl er underrepræsenteret, bliver prioriteret.
- Men det skal være de rigtige butikker på de rigtige placeringer. Vi er meget kræsne, sagde han til RetailNews tidligere i år.
Sideløbende med modernisering og strømlining af de eksisterende butikker arbejdes der på at gøre det kommende hovedkontor i Aarhus klar, så det kan tages i brug i 2023.
Udvikling i bløde og hårde værdier
Det når Dirk Fust ikke selv at få glæde af; til gengæld kan han se tilbage på en håndfuld år i Danmark, hvor Lidl har gjort sit bemærket blandt såvel kunder som konkurrenter.
Blandt andet indledte kæden i 2017 et samarbejde med organisationen Blå Kors om donation af overskudsmad, og Dirk Fust har selv lagt arm til for at få flere Lidl-medarbejdere til at blive bloddonorer.
På den ”hårde” side af forretningen har Lidl lavet nye samarbejder – mest kendt er nok Michelin-kokken Wassim Hallals egen serie – og vundet priser for flere af sine produkter. Over de seneste år er sortimentet udvidet med knap 500 varenumre, så det nu ligger i omegnen af 2800.